Viktigheten av skikkelig lyd

Bruker du kameraet ditt til videoopptak må du tenke på lyden. 

Lyden er halve opplevelsen

Dagens kameraer, uansett pris og klasse, er nærmest hybrider mellom et stillbildekamera og et videokamera. Det har vært en kraftig satsing på spesielt sistnevnte de siste årene, på grunn av et stort teknologisk utviklingsgrunnlag og krav fra brukerne. Dette har presset frem modeller som kan skyte video i stadig høyere oppløsning og med høyere bilderater enn tidligere. Men alle disse modellene har (stort sett) en ting til felles: de er ikke spesielt gode på å ta opp lyd.

Resultater er ofte videosekvenser som kan ta pusten fra deg, men med lyd som knapt nok kan brukes som referanselyd til et ekstra lydopptak. Og skikkelig lyd det trenger du. Det kan vi love deg.

Mange muligheter

Når det kommer til lyd har man egentlig mange muligheter. Om kameraet har inngang til ekstern mikrofon kan man kjøpe dette og montere mikrofonen i blitsskoen. Dette er en løsning som er fin å bruke om man ønsker generell god lyd på opptaket, og det vil gjøre en dugelig jobb i rene intervjusituasjoner utendørs hvor man trenger en mikrofon som tar opp lyd fra det som befinner seg rett foran kameraet.


Et annet alternativ er å ta opp lyd på en helt egen lydopptaker. Dette er en fordel rent kvalitetsmessig, men det krever også at man synkroniserer opptaket av lyden med bildet i etterkant. Det man må være forsiktig med i den sammenhengen er at man passer på hva slags bilderate man skyter i, slik at man ikke får synkroniseringsutfordringer i etterkant. Skyter man med høyere bilderate vil man over tid oppleve at bildet og lyden kommer i ubalanse.


Man har også et tredje alternativ som kan fungere godt på farten. En skikkelig lydopptaker har muligheten til å sende lydsignalet ut direkte, slik at man kan kjøre lyden inn igjen i kameraet. Dette gir et ganske godt resultat, men da er man igjen avhengig av at lydprosessoren i kameraet gjør en god jobb. Om den ikke er spesielt bra kan man oppleve at kvaliteten på lydopptaket blir vesentlig dårligere enn om man synkroniserer mot opptaket fra lydopptakeren. Det vil i de aller fleste tilfeller gi en svært god referanselyd, og det blir uansett langt bedre enn om man bruker den innebygde mikrofonen.

En opptaker har i mange tilfeller også mulighet for multikanalsopptak. På den måten kan man koble til flere mikrofoner, og kjøre intervjuer fra flere objekter. Dette er svært praktisk om man for eksempel skal ta opp lyd på konsert. Da kan man tappe lyden i stereo fra en mikser, og ta opp lyd fra opptakerens egen stereomikrofon. På den måten kan man i ettertid mikse lyden mellom perfekt opptak, og litt baksgrunnslyd der det passer seg, om det eksempelvis er noe lyd fra publikum eller andre som man ønsker å fremheve.

En kjapp liten demonstrasjon

Skal man skrive en god guide på videolyd kan man nesten holde på så lenge man vil. Det er mange hensyn å ta, og det finnes langt flere alternativer enn det vi går igjennom her. Vi ønsker imidlertid å vise litt av forskjellen man får om man bruker en ekstern opptaker mot lyden som kommer fra kameraet, og det kommer ganske godt frem i de to videoene under.

GoPro Hero4 silver mot Zoom H5

I denne videoen demonstrerer vi forskjellen mellom lyden direkte i kameraet til GoPro Hero4 silver, og lyden fra en av de beste forbrukeropptakerne på markedet, Zoom H5. Det er greit å merke seg at lydkildene står litt fra hverandre i dette klippet, så det er ikke en helt rettferdig sammenligning. Vi anbefaler å høre opptaket med hodetelefoner for å få mest mulig dynamikk på lyden.

Som man hører over er det langt mer støy i lyden fra GoPro-kameraet. Dette er ganske naturlig da mikrofonen ikke akkurat er konstruert for intervjusituasjoner, og den plukker opp ganske mye støy. Lyden fra Zoom H5 er litt forsterket i postproduksjonen (jeg hadde satt gain litt lavt på opptakeren), men det er uansett ganske merkbar forskjell på de to lydkildene. (PS: Sangen jeg synger er “I shall be released”, tekst og musikk: Bob Dylan, 1968).

Sony RX10 mot Zoom H5

I denne testen har vi gjort en litt mer rettferdig sammenligning. Sony har alltid vært gode på lyd, og RX10 er intet unntak. Her kommer det fin og god lyd direkte fra kameraets to stereomikrofoner, som er plassert på toppen av blittskoen. Det gir god dynamikk, og ganske markant diskant. Den plukker opp lyden veldig jevnt ettersom den ikke er retningsstyrt på samme måte som H5 er. Det er imidlertid ganske stor forskjell på de to lydkildene her også. Den varmere tonen fra H5 er markant og fremtredende, selv om de retningsstyrte mikrofonene plukker opp mer sang og mindre gitar.

Det er også en markant forskjell med tanke på støy. Zoom H5 er overlegen i lydkvalitet på begge testene. Som begge videoene viser er det som regel ikke godt nok med lyden fra kameraet. I situasjoner hvor det er mye bakgrunnsstøy vil forskjellen oppleves som mindre, men i helt stille omgivelser er lydopptakeren helt overlegen. Det kan være noe å tenke på neste gang du planlegger å bruke kameraet ditt til videoopptak. (PS: Sangen jeg synger er “Strövtåg i hembygden, tekst: Gustav Fröding, 1896, musikk: Björn Dixgård og Gustav Norén, 2012).

En lydopptaker koster fra rundt 1000-lappen og oppover. En ekstern mikrofon får du for litt over halvparten. Prøv deg litt frem eller hør med noen du kjenner om du kan låne lydutstyr. Da får du sjekket hva slags behov du har, og hva slags type utstyr som passer til ditt bruk. Uansett er det lurt å styre unna lydopptaket fra kameraet. Det vil du ikke angre på.

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.