Canon 5Ds

Til værs med Canon EOS 5Ds

For ikke lenge siden deltok f32.no på Canons presseevent #Comeandsee for å prøve ut de ferskeste modellene fra produsenten. Her kan lese mer om hva vi synes om de rykende ferske 5Ds og 5Dsr.


Helikoptertur over Oslo

Canon hadde invitert til presseevent med helikoptertur og testing av droner, en vri vi ikke har sett fra produsenten tidligere. Det ble ikke presentert noen nye produkter, men det var første gang man fikk mulighet til å se nærmere på Canon EOS 5Ds og 5Dr. Vi fikk klå litt på begge modellene og testet de litt i praksis. Begge modellene var sample-eksemplarer, og bildekvaliteten på bildene er ikke nødvendigvis representativ for produksjonsmodellene.

Vi har imidlertid fått lov til å publisere noen bilder så lenge vi har presentert dette. Vi fikk låne kameraene i en halvtime i helikopter over Oslo sentrum, Fornebu og Nordstrand.

Canon bød på helikoptertur over Oslo.

Canon bød på helikoptertur over Oslo.

Bare for å gjøre en ting klart med en gang. Canon har ikke gjort noen nevneverdige designendringer på disse modellene. Med unntak av modellnavnet på siden er det ingen synlige endringer fra en Mark III-modell. På innsiden er det imidlertid flere interessante endringer.

Et kamera for stillfotografene

Canon EOS 5Ds og 5Dsr er begge utstyrt med en fullformatsbrikke med 50,2 megapiklser. 5Ds-modellen er utstyrt med et tradisjonelt optisk low-pass filter, mens 5Dsr har en form for mulighet for å deaktivere eller kansellere filteret (den samme løsningen man finer på henholdvis Nikon D800 og D800E).

I følge Canons produktspesialist Trond Sliper er kameraene beregnet for studio-, landskap- og bryllupsfotografering, eller kort fortalt for folk som i stor grad benytter kameraet til stillbildefotografering, og i situasjoner hvor de har relativt god kontroll over lyset.

Dette gjenspeiles i et lavere ISO-omfang (ISO 100-6400, kan utvides til 12 800) enn hva man finner i 5D Mark III. 5Ds og 5Dsr har også litt lavere hastighet på seriefotografering (5 bilder per sekund mot 6 bilder). Canon har valgt å beholde muligheten til videoopptak, men de har gjort det ganske klart at dette ikke er et kamera for videoentusiasten: Hodetelefoninngangen fra Mark III er borte, det samme med muligheten rent HD-signal ut fra HDMI-porten.

En stødig hånd. Canon 5Ds med 50mm f/1.8  STM @ f/5.6 1/400s ISO 400. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

En stødig hånd. Canon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/5.6 1/400s ISO 400. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

I følge Trond Sliper hadde Canon selv regnet med at det ville være 5Ds-modellen som ville være mest populær. Han forklarer imidlertid at responsen for modellen uten low-pass filteret har skapt mest interesse, og per i dag er det en liten overvekt av forhåndsbestillinger av nettopp 5Dsr.

Hvor vidt dette vil påvirke bruk av low-pass filter i fremtidige Canon-modeller ønsket han imidlertid ikke å si så mye om. Begge modellene er utstyrt med Canons nyeste bildeprosessor, Digic 6, som man også finner i Canon EOS 7D MK II.

Les mer her: Canon lanserer kameradrøm for sportsfotografen

Ny speillås

En annen av de mer usynlige nyhetene på 5Ds og 5Dsr er en nyutviklet speillåsfunksjon. På disse modellene kan man nemlig sette tiden mellom speilet slår opp og eksponeringen starter. Å låse speilet gir rystelser i kameraet som kan gi utslag på skarphet, og på denne måten kan man derfor sikre seg om at slike rystelser er borte før eksponeringen starter. Ikke en funksjon for hvermansen, men sikkert kjekt for de som skyter med mellomlang lukkertid i studio.

Den gamle Sjømannskolen på Ekeberg. Canon 5Ds med 50mm f/1.8  STM @ f/5.6 1/640s ISO 400. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

Den gamle Sjømannskolen på Ekeberg. Canon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/5.6 1/640s ISO 400. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

Canon hadde bare ett eksemplar av hver modell, og vi fikk første gang kameraet i hendene på vei inn i et helikopter, og påmontert var Canons aller nyeste objektiv, 50mm f/1.8 STM. Med tanke på kameraets oppløsning og bildekvalitet hadde vi kanskje aller helst testet kameraet med et L-objektiv, men siden dette  var en sample-modell så vi det mer som en anledning til også å se litt nærmere på dette objektivet. Vi kommer tilbake med en dypere omtale hvor vi ser nærmere på bildebrikkens ytelse når vi får tak i et testeksemplar av en ferdig modell.

Canon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/5.6 1/640s ISO 320. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-KnutsenCanon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/5.6 1/640s ISO 320. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativ for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

Canon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/5.6 1/640s ISO 320. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

50 megapiklser gir store filer

Så litt tilbake til kameraet. Med 50 megapiklser har man omtrent samme pikseltetthet som man finner på 7D Mark II med sin APS-C sensor, så man bør kunne forvente at de to nye modellene vil yte tilnærmet likt som sistnevnte modell. Det gir imidlertid en oppløsning nær 8k og i følge Trond Sliper er kameraet optimalisert for Canons nye 11-24mm f/4 L objektiv. Dermed skal du ha oppløsning og skarphet nok til å croppe ut nesten hva du ønsker uten større kvalitetstap. Sliper påpeker også ovenfor f32 at kameraet skal kunne være et reelt alternativ for de som vurderer å ta steget opp til mellomformat.

Ekstrem-oppløsningen krever også sitt minnekort og plass. RAW-filene til 5Ds tikker inn på 144 MB per bilde når vi kjører de gjennom Camera RAW, så om du har en litt aldrende maskin må du forvente at ting kanskje tar litt tid når du jobber med disse filene. Vi hadde et 8 GB minnekort i kameraet, og det ble fyllt opp før vi rakk å lande igjen etter en halvtimes flytur.

Canon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/2.8 1/640s ISO 100. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

Canon 5Ds med 50mm f/1.8 STM @ f/2.8 1/640s ISO 100. Bildet er tatt med et sample-kamera og er ikke nødvendigvis representativt for endelig kvalitet. Trykk på bildet for å se full størrelse. Foto: Paal Mork-Knutsen

Et modig valg

Alt i alt synes vi 5Ds og 5Dsr er spennende modeller, og et modig steg fra Canons side. Selv om 50 megapiklser høres mye ut er ikke pikseltettheten noe særlig høyere enn modeller som er utstyrt med rundt 20 megapiklser på en APS-C brikke. Med tanke på dette virker oppløsningen til en viss grad fornuftig, selv om de aller fleste klarer seg med halvparten som man finner i 5D Mark III. Vi tror imidlertid at for å hente ut det ypperste potensialet til disse modellene må man være i et godt utstyrt og kontrollert studio med god tilgang til å styre mengde lys sammen med det ypperste av optikk. Vi får krysse fingrene for at Canon inviterer til noe sånt når de første salgsmodellene ankommer Oslo i midten av juni.


Les mer om Canons nye 50mm-objektiv her: Canon lanserer ny versjon av nifty-fifty

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som senior kommunikasjonsrådgiver i Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.

Leave a Reply