Spennende objektivnyheter fra Samyang

Tar steget opp i premiumklassen og utfordrer de store produsentene

En etterlengtet lansering

Samyang, eller Rokinon som de kanskje er mest kjent for i USA, er en objektivprodusent som virkelig har fått luft under vingene de siste årene. Med et bredt utvalg av ultravidvindel og fisheyeobjektiver har de stort sett rettet seg inn mot fotografer som vil ha vidvinklet fastoptikk til en fornuftig pris. Nå har de imidlertid lansert to nye objektiver, som frir til premiumfotografene som lager både video og stillbilder.

Samyang 85mm f/1.2

Ja, du leste riktig. Dette objektivet har en optisk konstruksjon som gir f/1.2 på 85mm, som bør være lyssterkt nok for de aller fleste. I følge produsenten skal dette objektivet klare 50 megapiklser oppløsning og 8k filmopptak, noe som unektelig høres imponerende ut. I klassisk Samyang-stil er det ikke autofokus på dette objektivet, men med tanke på tyngden og mengde glass som skal flyttes på er det kanskje like greit. Filmfotografer bruker vanligvis manuell følgefokus, så vi antar at de fleste ikke anser det som noe stort problem.

Samyang 14mm f/2.4

Som det fremkommer av navnet er dette objektivet for de som liker å få med seg alt, uten å måtte gå lenger unna. 14mm er halvparten av brennvidden til den klassiske vidvinkelen på 28mm, og regnes som ultravidvinkel på fullformat. Objektivet ligner mer på de mer tradisjonelle objektivene til Samyang, men i en litt mer lyssterk utgave. Også her er det snakk om manuell fokus, men fokusproblemer er sjelden noe problem på slike brennvidder.

 

Et friskt pust uten så mange konkurrenter

Samyang er godt kjent for oss i redaksjonen, og flere av oss eier optikk fra denne produsenten. De er kanskje mest kjent for sine fisheyemodeller med svært begrenset hjørneskarphet ved store blenderåpninger, men med tanke på prisen til disse objektivene har de vært mye optikk for pengene.

Det er spennende at de nå tar turen opp til premiumklassen, og vi er spent på hva prisen blir. Foreløpig har ikke Samyang kommet med noen lanseringsdato eller pris, men erfaringsmessig er de svært konkurransedyktige på sistnevnte. Alt i alt er det spennende å se at noen satser litt i en presset fotobransje, og utfordrer de store aktørene. Det kommer spesielt fotografene til gode.

Alle bilder i denne saken er pressebilder fra Samyang. 

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.