Sony RX100 MK III – Et bunnsolid entusiastkamera

Det har blitt mer og mer vanlig at fotoprodusentene lager oppdaterte versjoner av modeller som blir godt mottatt i markedet i stedet for å lage helt ny modeller. Ofte har de oppdaterte versjonene blitt forbedret på akkurat de punktene som kanskje hadde et forbedringspotensial sammenlignet med den første modellen, og dermed kan produsentene unngå dyre utviklingskostnader og heller fokusere på å forbedre et allerede godt produkt, noe vi forbrukerne som oftest setter pris på.

Trenden har vokst kraftig de siste årene, med blant annet ulike Mark-modeller fra blant annet Canon og Fujifilm, og nå Sony. I dag skal vi se nærmere på kameraet Sony RX100 MK III, som er tredje utgave av Sonys svært populære og anerkjente RX100-serie.

RX100-serien, et kamera i tre ulike versjoner

Sony RX100 - her i tredje utgave

Sony RX100 – her i tredje utgave

Sony RX100 ble annonsert 6 juni 2012, for over 2 år siden, og ble svært godt mottatt av en samlet fotopresse. Hvorfor? Fordi Sony hadde lansert et knøttlite kompaktkamera som på de fleste måter utkonkurrerte selv langt større kameraer. Hemmeligheten til Sony var å plassere en relativt stor bildebrikke i et relativt lite kamerahus.

Bildebrikken, en 1″ CMOS Exmor sensor, var like stor som brikken Nikon bruker i sine speilløse systemkameraer, ga like god bildekvalitet som mange av kameraets speilløse systemkonkurrenter, og med sin svært beskjedne størrelser hadde Sony gitt entusiastene et kamera de hadde ønsket seg i årevis. Mest mulig kamera, med minst mulig størrelse. Resultatet? RX100 vant EISAs pris for beste avanserte kompaktkamera i 2012-2013 og Time Magazine kalte kameraet for årets oppfinnelse i 2o12.

Men kameraet var på ingen måte perfekt. Kameraets LCD-skjerm var fastmontert, og mange av de største konkurrentene hadde skjerm som kunne vippes ut og vris, eller en blitssko med digital kontakt slik at man kunne koble på en ekstern søker. Sony tok dette til etterretning, og i fjor sommer ble Sony RX100 MK II annonsert.

I bunn og grunn var kameraet det samme som forgjengeren, men nå var den faste LCD-skjermen byttet ut med en som kunne vris ut fra kameraet, og dermed vippes i den vinkelen som passet fotografen best. I tillegg var kameraet utstyrt med en blitssko, slik at de som ikke ønsket å bruke skjermen til å komponere kunne kjøpe en ekstern, elektronisk søker. Sony hadde også utstyrt kameraet med WiFi, og NFC-støtte.

Sony RX 100 MK II - Nå med vridbar skjerm og blitssko.

Sony RX 100 MK II ble oppgradert med vridbar skjerm og blitssko.

Sony hadde gjort et svært godt kamera enda bedre, men det var fortsatt enkelte ting som kunne forbedres. Kameraets optikk var fortsatt ikke nevneverdig imponerende, spesielt i teleenden med f4.9 som største blender. Flere av konkurrentene hadde langt bedre blender ved tilsvarende brennvidde, og RX100 og RX100 MK II kunne bare skilte med 28 mm (omregnet til 35 mm format) på vidvinkel, noe som heller ikke var spesielt bra.

Sony RX100 MK III – Et nytt kamera på innsiden

I sommer lanserte Sony tredje versjon av kameraet, med en rekke nyheter som entusiastene hadde ventet på. Blant annet var den optiske konstruksjonen ny, med bedre vidvinkel og litt mindre brennvidde på telesiden. Største blender ble forbedret til f/1.8 på 24 mm, og f/2.8 på 70 mm (omregnet til 35 mm), en kjærkommen forbedring.

Mark III versjonen fikk også en ny og forbedret Bionz X prosessor og mulighet for et rent full-HD signal ut med 50mbps. Borte var imidlertid blitsskoen på toppen av kameraet, som kom med MK II. Dette eliminerte enhver mulighet for å koble til en ekstern søker, men Sony hadde løst dette problemet ved å utstyre den nye modellen med en intern, elektronisk søker med en oppløsning på 1,4 millioner subpiklser.

Søkeren ble plassert helt ytterst til venstre på kameraet, og er gjemt i selve kamerahuset. En slik sprettoppsøker har aldri tidligere blitt brukt på et kompaktkamera, og sjelden har en så liten funksjon skapt så mye interesse blant oss kameraentusiaster.

Bilde av en elektronisk søker til et kompaktkamera

Sprettoppsøkeren til Sony RX100 MK III er en svært imponerende sak.

Designmessig er alle de tre RX100-modellene tilnærmet identiske, selv om MK III modellen ligner mer på den første modellen enn på MK II. Dette skyldes primært blitsskoen på MK II, som gjør at kameraet skiller seg litt fra sine to brødre.

Spesifikasjoner

Spesifikasjonsmessig er Sony RX100 MK III relativt lik sine forgjengerene, med unntak av den nye bildeprosessoren og den nye optiske konstruksjonen. La oss ta en titt på kameraet og sammeligne det med noen av de største konkurrentene på markedet.

 

Modell Sony RX100 MK III Canon G7 X Nikon 1V3 Panasonic LX100 Canon G1 X MK II
Oppløsning 5472 x 3648 5472 x 3648 5232 x 3488 4112 x 3088 4160 x 3120
Brikkestørrelse 1″ 1″ 1″ Four Thirds 1,5″
Cropfaktor 2.72x 2.72x 2.72x 2x 1.92x
Maks ISO (u/boost) 12800 12800 12800 25600 12800
Maks ISO (m/boost) 25600
Bilder/sek 10 bps 6,5 bps 60 bps 12 bps 5 bps
Prosessor Bionz X Digic 6 Expeed 4A Venus Engine Digic 6
Blitzrekkevidde 15.00 m 7.00 m 5.00 m 11.00 m 6.80 m
Punktmåling Ja ja Ja Ja Ja
Skjermstørrelse 3″ 3″ 3″ 3″ 3″
Skjermoppløsning 1,288,800 1,040,000 1,037,000 921,000 1,040,000
Touch-skjerm Nei Ja Ja Nei Ja
Skjermtype Hengslet Hengslet Hengslet Fast Hengslet
Søkerdekning 100% 100%
Søkerforstørrelse 0.59x 1,39%
Vekt m/batteri 263 gram 304 gram 381 gram 393 gram 558 gram
Batterikapasitet 320 bilder 210 bilder 310 bilder 300 bilder 240 bilder
Ca pris 7500,- 5000,- 7300,- 8300,- 6400,-

Prisene er omtrentlige og var riktige da artikkelen ble skrevet.

Pris

Det er ingen tvil om at Sony RX100 MK III er et relativt stivpriset kamera. I denne prisklassen blir valgmulighetene mange, og man kan velge mellom både gode, speilløse systemkameraer eller tradisjonelle speilrefleksmodeller på entusiastnivå. Blant de største konkurrentene i oversikten over er det bare Panasonic LX100 som koster mer, og man kan få både systemkamera Nikon 1 V3 og begge Canon-modellene til en lavere sum.

Det er imidlertid verdt å merke seg at ingen av disse modellene har innebygd søker (det følger imidlertid med en ekstern søker på Nikon-modellen), så om dette er viktig for deg står valget mellom Sony eller Panasonic-modellen. Sammenligner man derimot prisen mot de to tidligere RX100-modellene vil man se at begge disse har falt markant i pris over tid, så om du har is i magen vil nok mark III modellen få en litt mer spiselig pris etter hvert.

Ønsker man å bruke Sony RX100 MK III som et nr2-kamera bør man vurdere om et rimeligere kamera gjør samme jobben, men ønsker man å bytte ut speilreflekskameraet ditt i et kamera som tar minst mulig plass, og har et budsjett på under 10 000 kr, er slett ikke dagens testmodell et dårlig valg med tanke på funksjoner og egenskaper.

Bildekvalitet og fokus

Sony har ikke gjort noen nevneverdige endringer på bildebrikken på dette kameraet sammenlignet med de tidligere modellene, men basert på det vi har sett av testbilder fra MK I og MK III er det ingen grunn til å forvente at MK III skal ha en dårlig bildekvalitet. En 1″ sensor er mange ganger større enn det som har vært vanlig i kameraer med tilsvarende størrelse.

Tidligere var kanskje Canons S120 den nærmeste konkurrenten sett ut i fra fysiske mål, men dette kameraet var utstyrt med en vesentlig mindre bildebrikke som ikke kunne måle seg med bildekvaliteten man finner i Sonys RX100-serie. Det andre elementet som i størst grad påvirker kameraets bildekvalitet, er optikken. Med Sony nye og forbedrede optiske konstruksjon får man bedre blender på full tele, noe som igjen betyr bedre bildekvalitet ved lite lys.

Svart-hvitt bilde av en Renault 4.

Sony RX100 MK III har svært god bildekvalitet.

Sammen med den nye Bionz X prosessoren ligger mye til rette for at bildekvaliteten vil være bedre enn begge de to tidligere RX100-modellene, spesielt på teleenden ved lite lys. Kameraet har høyeste ISO på 12 800, men vi anser denne ISO-verdien for å være mer et salgstall en ISO-verdi som kan brukes til noe annet enn å fotografere UFOer. På lave ISO-verdier har imidlertid kameraet svært god bildekvalitet som langt på vei kan sammenlignes med kameraer med mye større bildebrikker.

Sony har utstyrt MK III med et variabelt 3 stopps ND-filter, en hendig funksjon som spesielt videoentusiastene vil sette pris på. Dette muliggjør større blendere ved videootak utendørs, noe som gir mulighet for bilder med liten dybdeskarphet. Det er imidlertid en begrenset bokeh-effekt selv på full tele på f2.8.

Når det kommer til fokus klarer kameraet seg svært godt. Som de fleste andre kameramodeller med konstrastbasert autofokus sliter kameraet litt i dårlig belysning, men utendørs eller i situasjoner med godt lys hadde vi aldri noe nevneverdige problemer med å få kameraet til å fokusere der vi ønsket. Hastigheten på fokussystemet var også svært tilfredstillende, og vi opplevde lite problemer med jagende fokus under vanlig bruk. Kameraet har også en smart innzoomingsfunksjon om ønsker å finjustere fokus manuelt.

 

Skjerm og søker

En av nyhetene på MK III er en skjerm som kan vippes 180 grader opp. I denne posisjonen flippes skjermbildet, en praktisk funksjon om man ønsker å fotografere seg selv. Vi ser ikke helt det store poenget med å kunne snu skjermen på denne måten da de fleste ikke kjøper seg et kamera i denne prisklassen for å ta selfies. Det er imidlertid en kjekk funksjon om man skal ta familiebilder på selvutløser da man kan se det ferdige utsnittet før eksponeringen starter.

Selve skjermen er i bunn og grunn den samme som man finner på RX100 MK II. Den har en oppløsning på 1 229 000 subpiklser, noe som er en svært god oppløsning på en 3″ skjerm. Vi synes at skjermen er klar og fin, og den fungerer godt i de aller fleste situasjoner. Det er imidlertid noe gjenskinn ved sterkt sollys, men dette kan man enkelte reflektere bort ved å justere litt på vinkelen til skjermen.

Den mest spennende nyheten til dagens testmodell er søkeren. Den er plassert inne i selve kamerahuset, og spretter opp som en blits om man trykker ned en liten bryter på kameraets  høyre side. Dette er svært praktisk og bidrar til å holde kameraet lite og renskåret. En stor fordel om man er av typen som liker å bære kameraet i en liten lomme på innsiden av jakken.

Rx100 MK III har en vippbar skjerm som er svært god. Pressebilde fra Sony.

Rx100 MK III har en vippbar skjerm som er svært god. Pressebilde fra Sony.

Når søkeren har kommet opp er den imidlertid ikke helt klar til bruk. Man må trekke en liten del av søkeren mot seg for å kunne få korrekt forstørrelse av søkerbildet. Dette muliggjør også korreksjon for synsfeil, en praktisk funksjon for de som ikke har perfekt syn.

Søkeren har en imponerende oppløsning på 1 440 000 subpiklser, noe som faktisk er høyere enn den langt større LCD-skjermen. Den lille søkeren virker god og klar, men den har en beskjeden størrelse. Den fremstår som noe liten og trang om man er vant til å fotografere med store, lyse pentaprismesøkere, men det er en svært liten pris å betale med tanke på at den både er av sprettopptypen og innbygd i kameraet.

Man kan velge om man har samme informasjon i søkeren som på skjermen, og informasjonsmengden kan tilpasset et eget ønske. Det er også mulig å ha søkerbildet i søkeren samtidig som man har teknisk informasjon som blender, ISO, lukkertid og vater på LCD-skjermen.

Hastighet og lysmåling

Den nye bildeprosessoren bidrar til en liten økning i kapastitet ved seriemodus. Kameraet klarer 10 bilder per sekund ved raskeres seriemodus, noe som må kunne sies å være imponerende. Den lille bufferen blir imidlertid raskt full, og vi opplevde at kameraets hastighet fallt etter omtrentlig 12 bilder. Til sammenligning klarer Canon GX 1 MK II bare halvparten så mange bilder det første sekundet, så her skal Sony være godt fornøyd.

Som man forventer av et kamera i denne klassen er også Sony RX100 MK III utstyrt med spotmåler. Vi opplevde at kameraets målte lys på en tilfredstillende måte, men det kan være hensiktmessig å undereksponere litt for å unngå tap av detaljer i høylyset. MK III er i tillegg ustyrt med en sebrastripefunksjon som viser hvilke områder som vil bli utblåst. Dette er en funksjon som er svært praktisk, og som ble hyppig benyttet ved vanskelige lysforhold.

Blits og batterikapasitet

Sony valgte bort en eksern blitssko på bekostning av den elektroniske søkeren, noe vi mener er et godt valg. Et så lite kamera har sin styrke i å være lite, og er man av typen som liker å fotografere med eksterne blitser favoriserer man som regel et langt større kamerahus enn hva man finner på denne modellen.

Det er imidlertid en liten innebygd blits på kameraet. Denne er også av sprettopptypen, og nærmest kastet opp og frem når man trykker ned den lille knappen som aktiverer blitsen. Selve mekanismen virker litt skjør, og om blitsen blir utløst mens kameraet ligger i en lomme er det en viss fare for at den lille konstruksjonen kan bli skadet. Det har imidlertid ikke skjedd mens vi har lånt kameraet, og er man litt bevisst akkurat dette bør det ikke være et nevneverdig problem.

Den lille blitsen er henglset, noe som gjør man kan vippe på den for å få et mer indirekte lys under fotografering. Dette fungerer godt og fremstår som en god løsning om man ikke ønsker et sterk og hardt lys under fotografering.

RX100 lades via en micro USB kontakt.

RX100 lades via en micro USB kontakt.

Et lite kamerahus betyr også at kameraets batteri blir lite. Vi synes imidlertid at Sony har gjort en god jobb med MK III, som klarer 320 bilder per lading. Dette er bedre enn de aller fleste modeller i dette segmentet, og tatt i betraktning av kameraets størrelse er dette ikke så aller verst.

Sony har valgt å droppe en ekstern lader til dette kameraet. I stedet lades kameraet direkte via micro USB porten, en løsning vi i redaksjonen er blandet om. En ekstern lader gir fordelen av at man kan lade et batteri mens et annet brukes, men undertegnede er meget glad i løsningen med direktelading i kameraet.

En av fordelene ved en slik løsning er at man ikke trenger å ha med seg en ekstra lader om man skal ut og reise, og det er også enkelt å få tak i kabler om man skulle være uheldig å miste den som følger med kameraet. I tillegg kan man lade batteriet nærmest overalt, enten via 12v uttaket i bilen, fra en maskin eller fra en standard stikkontaktlader. På den måten kan man lade kameraet fra en ekstern strømkilde om man er på steder hvor man ikke kan lade.

Når ladetilgjengeligheten er så stor er det også svært enkelt å få ladet kameraet ofte, noe som bidrar til at man sjelden går tom for strøm. En annen fordel er at kameraet kan brukes mens det lader, kjekt om man fotograferer tethered via en maskin eller om man skal filme et arrangement over lengre tid.

Størrelse og ergonomi

En av de første tingene som slo oss da vi pakket opp kameraet for første gang var hvor ekstremt lite det faktisk er. Med unntak av den litt utstående optikken er kameraet nærmest blottet for unødvendige kanter, og sklir uten problemer ned i de aller fleste av undertegnedes innerlommer. Dette bidrar til at kameraet fremstår som enkelt å ta med seg, noe som også gjør at det ofte ble med ut selv om man ikke nødvendigvis gikk ut for å fotografere.

På den andre siden er nettopp størrelsen en av kameraets svakheter. Det kan være vanskelig å holde for de som har store hender, og det glatte metallet gir liten friksjon om man er litt svett på hendene. Blir kameraet litt for lite kan man velge å kjøpe et lite ekstragrep som selges separat, eller skinnetuitet som blir levert som ekstrautstyr.

Sony Rx100 MK III og iPhone 4.

Sony Rx100 MK III og iPhone 4.

Funksjoner og betjening

Som et entusiastkamera er Sony RX100 MK III relativt velutstyrt på funksjonssiden. Kameraet har som nevnt smarte hjelpemidler med tanke på fokusering, og sebrastripefunksjonen er heller ikke vanlig kost på kompaktkameraer. MK III har i tillegg en svært god videofunksjon med tanke på bilderate og 50 mbps i full HD er langt mer data enn hva man fikk på MK I og II.

Kameret har i tillegg clean HDMI ut fra porten, så kobler du til ekstern strømkilde og et miksebord kan man bruke kameraet i en flerkameraproduksjon. Ikke nødvendigvis hva man kanskje har i tankene om man kjøper akkurat dette kameraet, men Sony skal ha for at de i det hele tatt åpner opp for en slik mulighet. Er du av typen som liker å lage en del video kan man skyte clean HDMI rett fra kameraet til eksempelvis en SSD-disk.

For å holde tritt med de digitale trendene har Sony valgt å implementere WiFi og NFC støtte på MK III. WiFi-funksjonen fungerer slik at man kan koble kameraet til en mobiltelefon, og derfra overføre bilder, laste de opp på sosiale medier eller andre skytjenester, eller man kan fjernstyre kameraet. Dette gjøres med en app som lastes ned til enten iOS eller Android. Vi synes ikke løsningen fungerte spesielt godt, men helt greit om man har tid og lyst til å sette seg skikkelig inn i det.

Løsningen actionkameraprodusenten GoPro bruker og deres grensesnitt til iOS fremstår som langt enklere å bruke, og de fleste kameraprodusenter har et stykke å gå på akkurat dette punktet. Litt overraskende er det at Sony ikke har en enda enklere løsning på dette med tanke på at de er en av verdens største mobilprodusenter. Her har de mye å lære av eksempelvis Samsung, som strømlinjeformer alle sine produkter slik at de skal fungere på tvers av hverandre.

RX100 MK III har et enkelt og oversiktig menysystem, og vi liker at avanserte funksjoner som den nevnte sebrafunksjonen ikke er gjemt langt inne i menysystemet. Det fremstår som langt enklere og oversiktlig enn det begredelige menysystemet man fant på de tidligere NEX-modellene fra produsenten.

Sony gir også fotografen muligheten til å selv bestemme hvilke funksjoner som skal ligge på hver enkelt knapp og bryter. Dette gjør det lettere å skreddersy funksjoner ut i fra egne preferanser og arbeidsflyt, men akkurat på dette punktet er det spesielt én ting vi irriterer oss over og som vi finner litt merkverdig. Det er ikke mulig å sette enkelte funksjoner på det bakre rullehjulet. Dette gjør at man er nødt til å bruke rullehjulet rundt objektivet til å gjøre enkelte justeringer som kanskje hadde vært mer natulig å ha plassert bak, som for eksempel muligheten til å justere eksponeringskompensasjon.

Sony har ikke nevneverdig mye ekstrautstyr tilgjengelig for kameraet, men har du omtrentlig 700 kroner å avse fremstår skinnetuiet som kan kjøpes ved siden av som et relativt god kjøp. I tillegg kan man få kjøpt et undervannshus til kameraet, men til prisen av omtrentlig 3500 kroner kan man heller vurdere å kjøpe et vanntett actionkamera om man trives godt under vann.

Hva skjer nå?

Dagens testmodell er MK III i RX100-serien, og det er vanskelig å si om det blir en MK IV eller om Sony lanserer noe helt nytt neste gang de slipper et entusiastkompaktkamera. Det er ikke lett å se hva slags store endringer Sony kan gjøre med en eventuelt ny modell, med unntak av en ytterligere forbedret bildebrikke, enda mer lyssterk optikk og en bedre bildeprosessor.

Slik vi ser det har kameraet flere forbedringspotensial, spesielt med tanke på brennvidde, støy ved høy ISO og kontrollerbare knapper. Plusser man på en relativt stiv pris er det tydelig at dette kameraet ikke er myntet på hvem som helst. Tingen er bare at det vil gjøre en svært god jobb med tanke på ytelse kontra størrelse for de aller, aller fleste. Kameraet leverer svært gode JPEG-bilder ut i fra det vi har sett under testing, og med en god automatisk kan de aller fleste klare å få svært gode bilder ut av det.

Er du av typen som har god kjennskap til fotografering, som ønsker å ta steget videre og som vet med deg selv at du ikke kommer til å bruke titalls tusen på optikk, og som bare vil ha et lite og godt kamera som virkelig gjør jobben, er mest sannsynlig RX100 MK III kameraet for deg.

 

Da kameraet ble lansert tidligere i sommer var vi ganske sikre på at det vil trone lenge på toppen over det hotteste blant entusiastkompakter. Nå har det imidlertid fått stor konkurranse av en rekke spennende modeller fra andre produsenter, og Sony må virkelig tenke nytt for å fremstå som førstevalget for de som ønsker seg et lite og kompetent kompaktkamera.

Har du et litt lavere budsjett kan det være lurt å sjekke ut Canons nykommer Canon G7 X som byr på mye av det samme, men uten elektronisk søker. Har du imidlertid enda litt mer kroner i lommeboka er det vanskelig å komme utenom Panasonic LX100/Leica D-Lux som virkelig fremstår som den største utfordreren til kompaktkameratronen i dag.

Vi har skrevet om dette kameraet tidligere også:

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.

Leave a Reply