Sony RX10: Nesten alt du trenger

Med stor bildebrikke, lyssterk optikk og elektronisk søker har RX10 nærmest alt man kan ønske seg. Kameraet byr på det meste, men hvem passer det egentlig for? Vi har sett nærmere på Sony RX10.


En kostbar kar

Da Sony RX10 ble lansert i oktober 2013, skapte det stor oppmerksomhet. Kameraet ble godt mottatt av fotopressen da det ble lansert, men flere mente at prisen var for stiv til at kameraet skulle slå skikkelig an. Med en veiledende utsalgspris på 10 000 kroner var nok prisen litt i høyeste laget for de fleste, og med mange, gode konkurrenter var det nok litt vanskelig å se hvorfor man burde velge akkurat denne modellen. Nå som Sony har lansert en oppdatert modell har prisen på den nye modellen sunket såpass at det fremstår som et mer fornuftig kjøp. I norske nettbutikker selges kameraet nå for litt over 7000 kroner. Sony har per i dag to RX10-modeller. Modellen vi ser nærmere på i dag er den første utgaven, mens RX10 MKII ble lansert nå i juni. 

Sony  RX10 har det meste man trenger, enten man er amatør eller semiproff

Sony RX10 har det meste man trenger, enten man er amatør eller semiproff

Stappfull av funksjoner

Sony har de siste årene jobbet har for å kapre markedsandeler fra de øvrige konkurrentene, både på fullformatsfronten og blant entusiastmodellene. Etter flere år med hard satsing på speilløse systemkameraer, er det nå entusiastmodeller uten utskiftbar optikk som opplever en ny vår. Da Sony lanserte sitt første kamera med en  1″ bildebrikke, var det mange som nikket applauderende. Bildebrikken har samme størrelse som Nikon bruker i sin speilløse 1-serie, men ved å droppe muligheten til  skifte ut optikken kunne Sony levere den samme bildekvaliteten med langt bedre og lyssterk optikk. Et kamera på størrelse med et kompaktkamera med ytelser tett opp mot langt større systemkameraer var en svært interessant modell, og Sony har gjennom fire oppgraderinger av kameraet skapt en modellserie som mange regner som blant de mest attraktive modellene blant entusiastkameraer i dag. 

Sammen med Sony RX100 MKII så RX10 dagens lys i oktober 2013. Begge delte den samme 1″ bildebrikken, men der stoppet også likheten. RX10 minner i grunn om et lite speilreflekskamera, med klassisk sentersøker av den elektroniske typen,  og et skikkelig grep. Med unntak av selve designet, er også optikken markant forskjellig. Dette skyldes det store brennviddeomfanget til RX10, som strekker seg fra 24mm på vidvinkel, til 200mm på full tele. Objektivets store størrelse skyldes imidlertid lysstyrken på f2.8, som er største blender gjennom hele brennviddeomfanget. 

Pris

Som nevnt over er RX10 på ingen måte noe rimelig kamera, og når man kommer opp i en slik prisklasse blir også alternativene mange. Det er åpenbart at Sony sikter seg inn mot de fotografene som vet hva de ønsker, og som forventer visse spesifikasjoner når de velger modell, noe som også gjør at prisen er hva den er. Vi sier ikke at det utelukker førstegangskjøpere av fotoutstyr, men det ligger nær å anta at det er brukere som kan litt om fotografering som vurderer en slik modell.

For 10 000 kroner, som var det kameraet kostet nytt, kan man kjøpe alt fra avanserte hybrider til semiproffe speilmodeller. Det er som imidlertid er RX10 sin store styrke, er at man får så mye i ett enkelt kamerahus. Er man på jakt etter et kamera med tilsvarende spesifikasjoner og funksjoner må man gjerne ut med tilsvarende sum, men da kommer optikk i tillegg. Med fastoptikk på 24-200mm på dekker man de aller fleste behov hva angår brennvidde, og vi har ikke støtt på situasjoner hvor vi har savnet noe mer eller mindre til dagligdags fotografering.

Tverssnitt av Sony RX10. Pressebilde fra Sony.

Tverssnitt av Sony RX10. Pressebilde fra Sony.

Om man til sammenligning vurderer Nikons speilløse toppmodell Nikon 1V3 må man ut med omtrent den samme summen som det man får RX10 for i dag. Skal man i tillegg ha elektronisk søker og optikk med tilsvarende brennvidder blir prislappen langt over 10 000 kroner. F2.8 må man også se langt etter da Nikons 1-serie per i dag kun består av objektiver med variabel blender som starter på f3.5 og oppover. Per i dag er det ingen andre modeller på markedet som tilbyr optikk med tilsvarende brennvidde og optikk som RX10, og sett i lys av dette fremstår ikke prisen på dagens testmodell som så urimelig.

Den konkurrende modellen som ligner mest på RX10 i spesifikasjoner og størrelse, er Panasonic FX1000. Panasonics modell er utstyrt med en tilsvarende 1″ bildesensor, men kan i tillegg skilte med 16x zoom. Dette gir en brennvidde tilsvarende 25-400mm f2.8-f4 omregnet til 35mm format, noe som gir dobbelt så lang brennvidde som RX10. FZ1000 har i tillegg vridbar skjerm og en mer høyoppløst elektronisk søker, samt muligheten til å filme i 4K. Prismessig ligger også denne modellen noen hundrelapper lavere enn hva man ut med for RX10.

Bildekvalitet og fokus

Sony har fått mye skryt for bildekvalitet på sin 1″ bildesensor, og forholdet mellom størrelse og ytelse fremstår som svært godt på dette kameraet. Når det er sagt fremstår ikke denne bildebrikken som et like godt valg som på de øvrige RX-modellene av flere grunner.

RX100-serien kan i enkle ord beskrives som en kameraserie bestående av små kamerahus med store bildesensorer. Resultatet blir små, hendige kameraer som rent kvalitetmessig utkonkurrerer det meste i samme størrelse. RX10 fremstår i mye større grad som et stort kamera med relativt liten bildesensor, uten at bildebrikken er noe dårlig av den grunn. Det er bare det at man kan forvente like god, eller bedre bildekvalitet av kameraer som er omtrent i samme størrelse. Derfor oppleves wow-effekten man ofte får fra de mindre RX-modellene som noe mindre med dette kameraet.

Sony RX 10 - f4, 1/125s, ISO 200 - brennvidde 55 mm

Sony RX 10 – f4, 1/125s, ISO 200 – brennvidde 55 mm

Ytseendemessig er RX10 nesten på størrelse med Sonys toppmodeller i A7-klassen, og man blir nok dermed noe lurt av kameraet størrelse kontra sensorstørrelse. Når det er sagt leverer kameraet bilder med svært høy kvalitet, spesielt på lavere ISO-verdier. Sammenlignet med øvrige superzoomkompakter klarer også RX10 seg svært bra da en 1″ sensor er mange ganger større enn det som er vanlig å finne i slike modeller med 30x zoom og oppover.

Kameraets Bionz X prosessor gjør en god jobb med tanke på bildestøy, som blir synlig ved omtrent ISO 1600. På de øverste ISO-verdiene jobber kameraet så hardt med støyreduksjon at det går kraftig ut over skarphet, noe som er en svært vanlig metode for de fleste kameraprodusenter i dag. Vi synes imidlertid at kameraet klarer seg bra i de aller fleste situasjoner som det har blitt utsatt for med tanke på bildekvalitet. Dette kan sees i sammenheng med muligheten til å fotografere med f2.8 som største blender uavhengig av brennvidde i situasjoner hvor det er lite eller begrenset med lys.

Som RX100-serien har Sony utstyrt RX10 med et variabelt 3 stopps ND-filter, som gjør at man kan fotografere utendørs med stor blender uten å måtte jage de raskeste lukkertidene. Dette er spesielt gunstig i situasjoner hvor man ønsker lange eksponeringer uten å måtte blende helt ned, eller om man ønsker å skyte video. Sistnevnte er noe RX10 håndterer svært godt, med mulighet for clean-HDMI ut og stereomikrofoner på toppen av kameraet som standard.

Sony RX 10 - f2.8, 1/1250s, ISO 125 - brennvidde 80 mm

Sony RX 10 – f2.8, 1/1250s, ISO 125 – brennvidde 80 mm

Vi har heller ingenting å utsette på kameraets fokussystem. Dette fremstår som raskt og presist i de aller fleste situasjoner, også i dårlig belysning. Kameraet er i tillegg utstyrt med et hjelpelys som kan brukes når det er mørkt. Fokus-peeking er tilgjenglig om man ønsker å sette fokus manuelt, men den manuelle fokusfunksjonen med objektivringen er ikke nevneverdig enkel å bruke for å treffe helt rett. Denne er styrt elektronisk og gir derfor ikke like god presisjon som man finner på eksempelvis speilrefleksobjektiver.

Skjerm og søker

Tidligere var elektroniske søkere noe vi fotoentusiaster skydde som pesten. De var ofte lavoppløste og små, og kunne knapt nok brukes til å komponere et bilde før eksponering. De siste årene har dette endret seg markant, og stadig flere fotoprodusenter velger elektroniske søkere til sine entusiast- og proffmodeller. Sony er en av produsentene som har satset kraftig på akkurat dette etter at de lanserte sine modeller med halvgjennomtrengelig speil og speilløse fullformatsmodeller.

Det finnes mange fordeler med elektroniske søkere. Man kan blant annet få opp all den tekniske informasjonen man kan få opp på LCD-skjermen på baksiden, samtidig som man står fritt til å velge akkurat den informasjonen man ønsker tilgjengelig. Dette byr på mange muligheter, blant annet til å vise et live histogram i søkerbildet eller et elektronisk vater. En elektronisk klarer også i større grad å gjengi en mer korrekt gjengivelse av det ferdige bildet enn en optisk søker, en stor fordel ved fotografering i lite lys. Man kan også se på bilder direkte i søkeren, noe som er en klar fordel i sterk sollys.

RX10 har ikke den høyeste oppløsningen på sin søker med 1 440 000 subpiklser, men den er mer enn god nok synes vi. Den fremstår som lys og god, og gjengir bildet på en naturtro og god måte.

Selve skjermen er i bunn og grunn den samme som man finner på RX100 MK II. Den har en oppløsning på 1 228 000 subpiklser, noe som er en svært god oppløsning på en 3″ skjerm. Vi synes at skjermen er klar og fin, og den fungerer godt i de aller fleste situasjoner. Det er imidlertid noe gjenskinn ved sterkt sollys, men dette kan man enkelte reflektere bort ved å justere litt på vinkelen til skjermen.

Sony RX10 har en skjerm som man kan vippe ut og frem. Dette liker vi godt, men vi skulle helst sett at kameraet hadde en skjerm man kunne snu, slik man finner på eksempelvis A99.

Sony RX10 har en skjerm som man kan vippe ut og frem. Dette liker vi godt, men vi skulle helst sett at kameraet hadde en skjerm man kunne snu, slik man finner på eksempelvis A99. Pressebilde fra Sony.

Vi savner imidlertid at skjermen ikke kan vris helt rundt og vippes inn mot kamerahuset, slik man kan med søkeren på for eksempel Sony A99. Dette hadde nok krevd noe mer plass, men i tillegg kunne man ha beskyttet skjermen bedre under transport. RX10 er såpass stort at det stort sett fraktes rundt halsen eller i en bag, og da ville man kunne beskytte kameraet tilstrekkelig uten å måtte ha noen form for ekstra beskyttelse for skjermen.

Hastighet og lysmåling

Sonys Bionz X prosessor gjør at kameraet klarer å levere 10 bilder per sekund i seriemodus, i følge Sony selv. Våre tester viser at dette stemmer ganske bra. Etter 10 bilder faller hastigheten noe, men alt i alt er 10 bilder i løpet av det første sekundet et relativt godt resultat.

Som de øvrige RX-modellene har Sony utstyrt RX10 med spotmåler. Vi synes kameraet måler lys på en svært god måte, men det har en tendens til å overeksponere bildene noe. For å unngå tap av bildeinformasjon i høylysene kan det være lurt å sette kameraet til å undereksponere litt. RX10 er ustyrt med et eget hjul for eksponeringskompensasjon på toppen, noe som gjør det veldig enkelt å justere eksponeringen. Ved vanskelige lysforhold kan enten bruke livehistorgram eller aktivere kameraets sebrastripefunksjon.

Blits og batterikapasitet
I motsetning til de nyeste RX100-modellene har dagens testmodell en elektronisk blitssko som man kan bruke til å koble til diverse tilbehør. Dette er fordel om man er av typen som bruker eksterne blitser eller trenger en fjernkontroll til å fjernstyre lys. blitsskoen er utstyrt med en dataport slik at man kan bruke ekstrautstyr som Sonys eget mikrofontilbehør med mulighet for XLR-mikrofoner for bedre lyd.

På plass er også en liten sprettoppblits som er plassert over søkeren. Denne er svært liten og stikker ikke spesielt høyt, noe som kan føre til røde øyne om den brukes til å fotografere mennesker. Den kan være kjekk å ha i enkelte situasjoner som eksempelvis fyll ved motlys, men i perioden vi har brukt kameraet har den blitt svært lite brukt.

Bilde av et kamera som lader

Som de øvrige modellene i RX-serien lades RX10 med en micro USB-kabel rett i kameraet.

Sony har valgt å utstyre RX10 med batteriet NP-FW50, som de bruker i en rekke av sine modeller. Dette gir 340 bilder per lading, eller 170 minutter videoopptak i følge CIPA-standarden. Dette er ikke voldsomt bra med tanke på kameraets størrelse, men vi synes det er helt greit resultat. RX10 lades direkte i kameraet med en mikro USB-kabel, en løsning som enten er elsket eller hatet. Mange savner nok den klassiske lademuligheten med en ekstern lader, men undertegnede er svært glad i muligheten til å lade direkte i kameraet. I praksis kan man lade kameraet over alt, og mikro USB er en standardkabel som er lett å få tak i. Vi har ladet kameraet i bilen via 12V uttaket, direkte fra maskin når vi har overført bilder til maskin, i veggen med en klassisk vegglader eller på tur med en USB-powerbank. Spesielt sistnevnte fungerer svært bra om man er på farten og ikke har et ekstra batteri tilgjengelig. Om man ønsker en tradisjonell lader selges dette som ekstrautstyr.

Et lite kamerahus betyr også at kameraets batteri blir lite. Vi synes imidlertid at Sony har gjort en god jobb med MK III, som klarer 320 bilder per lading. Dette er bedre enn de aller fleste modeller i dette segmentet, og tatt i betraktning av kameraets størrelse er dette ikke så aller verst.

Sony har valgt å droppe en ekstern lader til dette kameraet. I stedet lades kameraet direkte via micro USB porten, en løsning vi i redaksjonen er blandet om. En ekstern lader gir fordelen av at man kan lade et batteri mens et annet brukes, men undertegnede er meget glad i løsningen med direktelading i kameraet.

Størrelse og ergonomi

Når man løfter opp RX10 blir man overrasket over hvor tungt det er. Med en vekt tett opp mot 800 gram er kameraet ingen lettvekter, et resultat av mye glass i optikkonstruksjonen og mye metall i kamerahuset. Når det er sagt er det på ingen måte tungt å bære på sammenlignet med de aller fleste speilreflekskameraer, og vi følte sjelden at det ble et ork å dra på. Designet som et tradisjonelt speilreflekskamera har det et passe stort batterigrep og det sitter godt i hånden. Det sitter godt i mellomstore hender, men enkelte kan nok føle at det blir litt trangt for fingrene rundt batterigrepet.

Kameraet er på ingen måte lommevennlig, og man må belage seg på at det må bære over skulderen, rundt halsen eller i en bag om skal ha det med seg. Det fremstår som svært solid, og plastikkfølelsen som kommer snikende på for eksempel Panasonic FZ1000 er fraværende på denne modellen.

Sony RX10

Sony RX10

Funksjoner og betjening

RX10 betjenes med store, gode knapper og brytere som gir god respons og markant knepp når de endres. Dette gjør ergonomien svært god da det meste av kameraets innstillinger kan endres uten at man må flytte blikket fra søkeren. På toppen sitter det omtalte eksponeringskompensasjonshjulet, og man setter blenderverdiene ved å vri på selve objektivet. Dette fungerer svært godt, med tydelige markerte klikk når blenderen endres. Man kan også velge å gjøre blenderen trinnløs ved å flytte en bryter på undersiden av objektivet. Dette er en fordel for videoentusiastene, om man ønsker å kjøre jevne blenderjusteringer ved endring av lys. Når bryteren er i trinnløs posisjon fremstår blenderen som relativt løs, og vi anbefaler ikke denne funksjon ved vanlig fotografering da man altfor lett kan endre blenderverdier uten at man legger merke til det.

På selve objektivet sitter en mulitfunksjonsring som kan brukes til å flere ting. Som standard er den satt til å styre zoomen, slik at man får en brukeropplevelse som minner om hvordan man endrer brennvidde på et tradisjonelt speilrefleksobjektiv. Man kan også velge å bruke vippebryteren rundt utløseren for å gjøre dette. Utløserknappen er for øvrig utstyrt med tradisjonelle gjenger for trådlutløser, slik man finner på nye retromodeller eller aldrende fotokameraer.

Av funksjoner er RX10 utstyrt med nærmest alt man kan tenke seg. På plass er WIFI og NFC-støtte for overføring av bilder til eksempelvis en smarttelefon. Dette gjør også at kameraet kan styres med en app som er tilgjengelig til både Android og iOS, men funksjonaliteten er relativt begrenset. Man kan overføre bilder og ta bilder med fjernutløser, men da med auto som standardprogram. Man kan endre brennvidde, men ikke lukker, iso eller blenderverdi. Det mangler imidlertid GPS om man ønsker eksakt data på hvor bildene blir tatt.

Er man av typen som også skyter video, fremstår RX10 som en attraktiv modell. Her får man full-HD oppløsning med inntil 60/50p, noe som burde holde til de fleste behov i dag selv om stadig flere konkurrenter har implementert 4K video. Er dette viktig må man vurdere RX10 MK II som er utstyrt med dette. Sony har også valgt å gi RX10 både lyd inn- og utgang, slik at man kan koble til ekstern mikrofon og hodetelefoner samtidig. Bilderaten til kameraet er 28 mbps i motsetning til for eksempel RX100 MK III som er utstyrt med 50 mbps.

Sony har utstyrt RX10 med både lyd inn og lyd ut.

Sony har utstyrt RX10 med både lyd inn og lyd ut. Pressebilde fra Sony

Menysystemet på kameraet er det samme som man kjenner fra Sonys nyeste modeller, og fremstår som både oversiktlig og enkelt. Om man liker å bruke hurtigknapper lar RX10 deg bestemme hvilke funksjoner som skal ligge på de forskjellige knappene, og vi føler at denne muligheten til å skreddersy funksjonene fungerer godt. Ettersom blender og eksponeringskompensasjon har egne hjul slipper man å binde opp disse funksjonene på de programmerbare knappene, noe vi synes er en fordel.

Objektivet til RX10 er ustyrt med gjenger med en filterdiameter på 62mm, slik at man kan bruke polariseringsfilter eller mørkere ND-filter om man ønsker det. Det blir også levert med en solblender som standard, noe som er kjekt med tanke på motlysfotografering og generell beskyttelse av frontelementet på objektivet. Av ekstrautstyr kan man kjøpe et skinnetui som gir kameraet tilstrekkelig med polstring. Denne fungerer godt til frakt og lagring, men blir fort litt tungvint å fjerne om man har den påmontert når man er ute og fotograferer.

Oppsummering

Sony RX10 fremstår som er svært godt allroundkamera. Kameraets hendige størrelse og gode optiske kvaliteter gjør at det bør vurderes for entusiaster som ønsker en løsning med fastoptikk med god lysstyrke. Bildesensoren størrelse fremstår som et godt valg for denne type kamera, men er bildekvalitet i fokus bør man kanskje vurdere en modell med en større bildebrikke. Når det er sagt bidrar brikkens størrelse til å holde størrelsen på optikken nede, selv med en så stor blender som f2.8 på hele brennviddeomfanget.

For nesten 7500 kroner er det mange konkurrenter å velge mellom, men om valget faller på RX10 tror vi ikke du blir skuffet. I våre øyne gir nemlig Sony deg mye for pengene med RX10.

Sony RX10

Sony RX10 – Pressebilde fra Sony.


Diskutér denne artikkelen her

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.

Leave a Reply