Sony oppgraderer sin minste fullformatsmodell

Med justerbart optisk low pass filter og elektronisk søker har Sony hørt på kritikerne. 

Sony overrasket mange da de lanserte RX1 for et par år siden. Helt siden de første digitale fullformatsbrikkene kom på markedet har de nesten utelukkende vært synonyme med store og massive kamerahus bygget for å tåle profesjonell bruk. Den eneste produsenten som har våget å holde seg til gamle prinsipper, har vært Leica. Men den tyske kameraspesialisten har egentlig aldri bygget kameraer for hvermannsen, selv om de begynner å nærme seg med sine nye autofokusmodeller. 

Derfor kom RX1 litt som en hyggelig overraskelse da det dukket opp. Ved første øyekast så det rett og slett ut som et lite kompaktkamera, med unntak av objektivet som ved sin størrelse kunne avsløre at det slettes ikke satt noen liten bildebrikke i denne modellen. Kontrasten til Sonys øvrige fullformatsmodeller, som eksempelvis A99, kunne ikke ha vært særlig større. 

sony-rx1-rii - 3-2

Det ble imidlertid tidlig klart at heller ikke dette kameraet var for hvermannsen. Med en fast brennvidde på 35mm hadde det begrenset med  muligheter, og uten søker var man nødt til å kun benytte seg av skjermen for å komponere. Med andre ord en stor kamel å svelge for de fleste entusiaster som vurderer å gå opp til fullformatsklassen.  Ekstern søker kunne riktignok kjøpes, men den kostet flesk og kom i tillegg til et allerede dyrt kamera.

Lysstyrken på f/2.0 var for så vidt god, men autofokushastigheten til kameraet var ikke spesielt imponerende, og i kombinasjon med søkerløs fotografering kunne man egentlig glemme å fotografere ting som var i en viss bevegelse. 

Med Sony RX1R II er iallfall det siste problemet løst på en elegant måte. På plass er en XGA OLED søker som på mange måter minner om søkeren på de man finner på Sonys egen RX100-serie. Denne søkeren er innebygget, men er gjemt bort inni kamerahuset når den ikke er i bruk.

Produsenten lover også at kameraet skal ha 30 prosent forbedring i respons og hastighet med tanke på autofokus. På plass er også det Sony kaller verdens første optiske variable low pass-filter som har tre nivåer: Off, standard eller high. 

Oppløsningen er på temmelig drøye 42 megapiksler, noe som er mye høyere enn andre kameraer i samme klasse, som f.eks Leica Q med 24, og Fujifilm X100T med 16.

Sony har vært forsiktige med informasjonen rundt kameraet, men vi kommer tilbake med mer informasjon når vi får tak i et testeksemplar. Modellen blir tilgjengelig for salg i desember og har en veiledende pris på 3500 euro, eller i overkant av 30 000 kroner før norske skatter og avgifter. Ikke for hvermansen dette heller, med andre ord.  


Diskutér denne artikkelen i forumet her. Sjekk om artikkelen har en diskusjonstråd allerede, før du lager en ny.

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.