Objektivtest: Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art

Sigma har nesten ikke bommet med sine nye objektiver i seriene Sports, Art og Contemporary. Men hvordan treffer Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art? Her er vårt inntrykk av Sigmas nye fastoptikk.


“Man skal ikke skue hunden på hårene” er det noe som heter – og det gjelder i aller høyeste grad Sigmas nye fastobjektiv. Innpakningen er i en kjedelig sort-hvitt-eske, men objektivet er i Sigmas nye sorte metalldesign med en liten A for Art i sølv.

Sigma 20 mm f/1.4 Art er et fint objektiv. Pressefoto Sigma

Frontelementet er stort og buet. Det er såpass stort og buet at det ikke er mulig med et vanlig frontdeksel. Sigma har heldigvis tenkt på dette, og sender med et spesialdeksel. Det er dog ett problem som oppstår på grunn av dette, og det er spesielt merkbart om du er landskapsfotograf med forkjærlighet for filtre; det finnes ingen mulighet å feste filtre på objektivet. Om du ikke er opptatt av å bruke filtre er det derimot ingen merkbar svakhet med dette. Solblenderen er festet til objektivet, noe som betyr at du nok aldri vil miste den.

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er som nevnt et stort objektiv. Det er tungt, men ikke såpass stort og tungt at det føles feil på kameraet. Objektivet er i all hovedsak brukt på Canon EOS 5D Mark III, og denne kombinasjonen har vært balansert. Ja; du merker at objektivet er der, vekta er tross alt på 960 gram, men det føles veldig balansert. På et mindre kamera vil det derimot være en ubalanse, men dette har vi ikke fått testet nærmere.

Sigma 20 mm f/1.4 Art er bygget opp av 13 linseelementer.

Vekta kommer i all hovedsak av at objektivet er lesset med tungt glass. Femten linseelementer fordelt på elleve grupper gjør sitt for å holde vekta oppe. I tillegg har den en effektiv autofokusmotor; en motor som er både stillegående og treffsikker. Om du ikke vil bruke autofokus så er det selvfølgelig mulig med manuell fokus. Fokusringen er som forventet av et objektiv som dette.

Bildekvaliteten

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er ett av flere objektiver som har fått en skinnende A på seg. Art-serien er Sigmas toppobjektiver. De skal være det beste Sigma kan by på optisk, og er rettet mot den kundegruppen som vil ha topp bildekvalitet.

f/1.4, 1/500 sekund, ISO 200

Det som uroer oss med Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er i første omgang det buede frontelementet. Hvordan vil det påvirke kantene, og vil det bli fare for at rette linjer blir buet som for eksempel ved et fiskeøyeobjektiv. Vi er også litt usikre på lysavfallet samt skarpheten ved f/1.4. Selv om det skal være et av toppobjektivene, så er vi altså ikke helt beroligget av den sølvfargede A-en på siden av objektivet.

I senter er det objektivet rettest. Noe annet ville forbauset oss. Det er ut i kantene vi er mer nysgjerrige, og spente, på om Sigma holder det de lover rundt kvaliteten.  Det vi lurer på er hvorvidt de rette linjene fortsatt vil være rette, eller om de vil bøye seg som en følge av frontelementets ekstreme bue. Her kommer objektivets første overraskelse: De er rette, og det er de bildet gjennom.

Kantlinjene er rette.

Lysavfall er derimot et problem. På ekstremt lyssterke objektiver vil du automatisk få mørkere kanter. Et fenomen også kjent som lysavfall. Dette er noe som gjør seg gjeldende på lave blendertall, men utjevner seg når du kommer oppover. Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er dessverre preget av en del lysavfall fram til f/5.6. Det er ikke mange hakk det er snakk om, men det er til gjengjeld godt synlig når det først er der. Fra og med f/5.6 ser det ut til å være helt borte. Det blir litt synlig igjen oppover, men det er kun snakk om detaljer.

Fra venstre: f/1.4, f/5.6, f/8, f/11, f/16

Men hva med skarpheten? Den første overraskelsen var med kantene; nå får vi den andre. Allerede på f/1.4 er motivet skarpt. Det mest fascinerende er at det er skarpt selv ut til kantene. Vi har dessverre ingen god måte å undersøke skarpheten uten å undersøke bildene selv. Av det vi ser så holder skarpheten seg jevnt over godt, selv på høye blendertall.

Motlys kan være en stor utfordring. Er ikke linseelementene helt riktig plassert mot hverandre eller slipt i riktig vinkel så vil du få gjenskinn i objektivet, og motlyset kan skape internreflekser. Den ekstreme buen på frontelementet gjør oss litt bekymret for akkurat denne type reflekter. Motlyset er behagelig å se på, og det er nesten ikke internreflekser i bildet. Noen internreflekser dukker derimot opp. Spesielt om du holder lyskilden litt over midten av objektivet vil du se de, men objektivet er ikke spesielt plaget av det.

Motlys er ingen match for Sigma 20 mm f/1.4 DG HSG.

Bruksområdet

I utgangspunktet så kan dette som et veldig snevert objektiv, kun ment for landskapsfotografering. Dette er noe vi kan avkrefte med en gang. Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er et allsidig objektiv. Brennvidden gir et naturlig utsnitt av hvordan vi mennesker ser på verden. Om dette er noe som stemmer med naturvitenskapen vet vi ikke, men følelsen objektivet gir virker naturlig for øyet. I tillegg er objektivet ekstremt lyssterkt. Laveste blendertall er f/1.4 noe som gjør at du kan få inn veldig mye lys, og igjen få høyere lukkerhastighet uten å gå på akkord med ISO-verdiene.

Eksponering: ISO 400, f/3.2, 1/8 sekund

For reportasjefotografer kan dette være et spennende objektiv. Som tidligere nevnt får du et veldig godt utsyn gjennom dette objektivet. Objektivet gir deg et nærmest naturlig blikk. Du får vidvinkel uten den ekstreme vidvinkelfølelsen som for eksempel 16 og 17 mm kan gi deg.

Rosenborgsupporterne jubler etter cupseier på Ullevaal.

Konklusjon

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er et veldig spennende og morsomt objektiv. Det er et krevende objektiv som er enkelt å lære – men samtidig vanskelig å virkelig mestre. For fast vidvinkel er krevende, samtidig som det er veldig morsomt å leke med. Du blir fort glad i Sigmas 960 gram med glass. Det er skarpt; det er faktisk veldig skarpt. I tillegg er det et objektiv med veldig gode motlysegenskaper, og rettegnende fra bildekant til bildekant.

Det er et objektiv som passer for både stillbilde og video. Fokusringen lar deg plassere fokus der du vil, og avstandsindikatoren er en god medhjelper på dette. I tillegg så gjør bildevinkelen at dette er et objektiv som passer godt for totale skudd.

Sånn ser dybdeuskarpheten ut på f/2.8

Utfordringen med Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art for landskapsfotografer blir fort at om du skal ha filter så må du fikse til noe selv. Mangel på filtergjenger trekker litt ned, men kvaliteten er såpass god at vi lar det gå for denne gang.

Vi er i all hovedsak veldig imponert av hva Sigma har klart å produsere. Produsenten som før var kjent for å ha en god del “mandagsobjektiver”, det vil si objektiver som ikke holdt veldig høy kvalitet, er blitt en produsent med veldig gode objektiver. Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM Art er et objektiv som føyer seg godt inn i den nye linja fra Sigma. Objektivet er godt bygget og det tegner gode bilder.

Bilde 1 og 2: Pressebilde fra Sigma. Øvrige bilder: Eivind Hauger 

Eivind er fast inventar på Ullevaal stadion og Jordal Amfi i egenskap av fotograf og generell sportsidiot, selv om han fotograferer det aller meste, fra landskap til sport. Eivind fotograferer for det meste digitalt, men han er ikke fremmed for å dra fram filmrullene og det analoge kameraet om anledningen byr seg. Eivind har en bachelorgrad i digitale medier og en mastergrad i medievitenskap.