Leica går tilbake til start

At Leica slipper ny M-modell er ikke overraskende. At Leica slipper ny M-modell uten skjerm derimot; det er overraskende.

Den nye modellen det er snakk om er Leica M-D (typ 262). Observante lesere ser sikkert her at det er samme typebetegnelse som forrige modell, typ 262. Forskjellen mellom denne M-D (typ 262) og M (typ 262) er ganske enkelt minimalismen. M-D mangler det meste du forbinder med et digitalt proffkamera. Greit nok, det har digital bildebrikke og elektronikk som styrer kameraet, men det er også det eneste.

Tilbake til fremtiden del 262

Leica omtaler denne modellen som et “tilbake til fremtiden”-kamera. Du får det digitale kombinert med det analoge. På toppen av huset finnes lukkerhastighet, på objektivet har du blenderåpning og bak på kameraet sitter det et hjul som bestemmer ISO-verdien. Om du er vant til en analog Leica M-modell bør du så absolutt kjenne deg igjen. Her trenger du dog ingen filmrull.

Analog eller digital? (Pressefoto: Leica)

Innmaten er det samme som en vanlig Leica M (typ 262):  24 megapiksler stor bildebrikke og…ja, det er egentlig det eneste.

“Das Wesentliche”

Men La oss være ærlige. Vi aner egentlig ikke helt hva Leica har tenkt på da de laget denne modellen. Det vi derimot veit er at Leica har funnet ut at de må gjøre noe nytt for å holde navnet sitt spennende. Med dette kameraet viser de at de ikke er redd for å tenke annerledes.

Hva er egentlig annerledes med Leica M-D? (Pressefoto: Leica)

For Leica uten skjerm er noe annet enn å gi gamle Sony-kameraer nye utseender. Når skjermen forsvinner og du bare har en rammesøker å forholde deg til så endres oppfattelsen av det å ta bilder. Du vil garantert bruke mer tid på selve motivet. Det har vi flere i redaksjonen erfart når vi har tapet over skjermen på egne digitalkameraer. Selv om du har muligheten til å gjøre justeringer i etterkant vil du fortsatt ikke ha muligheten til å undersøke histogram eller se på bildet rett etter at du tok det.

ISO-hjul i stedet for skjerm. (Pressefoto: Leica)

Det må fremkalles. Det må hentes frem og behandles. Prinsippet om mørkerom er det samme, men utførelsen og teknikken har endret seg.

Hvem vil ha det?

Leicas utfordring blir å selge dette kameraet. De har garantert fått tilbakemeldinger på at det er ønsket, men spørsmålet er hvor stort det globale markedet faktisk er. Nå tror vi ikke dette er utviklet for å tjene penger (selv om Leica benytter eksisterende teknologi, og utviklingskostnadene dermed ikke har steget i taket), men heller for å vekke interesse for Leica-konseptet. Et konsept som kanskje har hatt behov for en liten oppvåkning.

Oppvåkningen er dog ikke av den billige sorten. Veiledende pris er 63.000 kroner. Det er selvfølgelig bare for selve kamerahuset. I tillegg må du også ha et objektiv.

Samtlige bilder i denne artikkelen er pressebilder fra Sony. 

Eivind er fast inventar på Ullevaal stadion og Jordal Amfi i egenskap av fotograf og generell sportsidiot, selv om han fotograferer det aller meste, fra landskap til sport. Eivind fotograferer for det meste digitalt, men han er ikke fremmed for å dra fram filmrullene og det analoge kameraet om anledningen byr seg. Eivind har en bachelorgrad i digitale medier og en mastergrad i medievitenskap.

This entry was posted in Nyhet and tagged .