Kompaktkamerasalget stuper

På bildet over kan du se et Canon Ixus 70. Et kompaktkamera i Canons designserie Ixus, med 7,1 megapiklser oppløsning. Et enkelt, pek-og-klikk kamera som var svært populære i midten av forrige tiår. Kameraet ble gitt i gave til undertegnede i august 2007, og det fulgte med i sekken, i skulderbagen eller i jakkelomma hver eneste dag i 48 måneder. Som en spirende fotoentusiast var det totalt uaktuelt å fotografere med en mobiltelefon, da kvaliteten på bildene fra den var svært dårlig. Ixus-kameraet inviterte ikke til voldsomt kreativitet, men bildekvaliteten var svært god, noe som gjorde det til et førstevalg i enhver fotosituasjon.

En mobilrevolusjon

Grunnen til at kameraet ble pensjonert er imidlertid at undertegnede gikk til innkjøp av en iPhone 4. Plutselig fikk man en telefon hvor bildekvaliteten var god nok, spesielt i godt lys. I tillegg hadde telefonen funksjoner som gjorde at fotovanene endret seg markant. Nå handlet alt om deling og tilgjengelighet, noe som gjorde det gamle Ixus-kameraet håpløst gammeldags. Den nye iPhonen åpnet opp for en rekke forskjellige fotoapper, som gjorde fotograferingen mer spennende, mer interessant og langt på vei enklere. Da spilte det liten rolle at kompaktkameraet i utgangspunktet tok bedre bilder.

Denne endringen har medført at kompaktkameraet har havnet i en svært farlig situasjon: Det har blitt overflødig mellom de stadig bedre telefonkameraene og de mer avanserte kameramodellene. Bransjen har gjort en rekke forsøk på å gjøre kompaktkameraene mindre og mer spennende, de har implementert bedre telefonstøtte for sammenkobling med smarttelefoner og de har prøvd å gjøre kameraene likere telefoner. Alt til ingen nytte ser det ut som.

apple-iphone-4-101[1]

Actionkameraene overtar

Mandag 10. mars 2014 skrev Finansavisen om fallende kamerasalg i Norge, med en markant nedgang for alle typer kameraer. Men det er kompaktkameraene som definitivt sliter mest. I følget statistikk fra avisen har kompaktkameraene gått fra å være den soleklare favoritten med nesten 40.000 solgte eksemplarer i 2010, til knappe 10.000 solgte eksemplarer i utgangen av 2014. Da forventer også bransjen at actionkameraene har gått forbi kompaktkamerasalget i antall solgte eksemplarer.

Markedsdirektør i Canon, Tor Stubberud, fortalte til avisen at kamerasalget har sunket kraftig fra 2010, hvor det ble solgt totalt 381.000 modeller. I fjor Hadde tallet sunket til 132.00, og Stubberud forklarer videre at prognosene for 2014 er en nedgang med ytterligere 40 prosent.

20140319-072522.jpg

Canon Ixus 70

Toppmodellene selger mer

En positiv trend er imidlertid at forbrukerne kjøper dyrere og mer avanserte kameraer når de velger å investere i nytt fotoutstyr. Stubberud påpekte til avisen at de selger flere fullformatsmodeller og dyrere optikk. Dette står nok i sammenheng med at slike kameramodellene har blitt vesentlig billigere de siste årene, og at den generelle fotointeressen har gått opp.

Det er mye som tyder på at kompaktkamerasegmentet vil bli mer fragmentert i fremtiden, med et tydeligere skille mellom innstegsmodellene og entuiastmodellene. Salget av kompaktkameraer vil nok fortsette å falle i flere år fremover, men det positive er at nordmenn har blitt mer bevisste på kamerakjøpene sine, noe som forhåpentligvis fører til bedre bilder og økt fotokunnskap. Med en så kraftig teknologisk utvikling vil man alltid oppleve en svingning i produkter og bransjer, og spørsmålet er om bransjen klarer å skape nye produkter som kan snu den negative trenden. Det har iallfall ikke skjedd ennå.

 

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.

Leave a Reply