Kodak på ville veier

Et ærlig forsøk på en dårlig idé.

Det beste fra to verdener. Eller ikke.

Du trenger ikke være spesielt fotointeressert for å ha hørt om Kodak. For å være ærlig trenger du ikke å være fotointeressert i det hele tatt for å ha grei kjennskap til den gamle kameragiganten. For folk flest var Kodak selve synonymet med filmruller og fremkalling, og butikkene hadde ikke reklameskilt med slike tekster i vinduene, det holdt mer enn nok med det gule skiltet med de knall røde bokstavene i midten. KODAK. Her fikk man det man trengte til kameraet sitt (foto under: Joakim S. Enger)


Kodak hadde en markedsandel så stor at det nesten var monopol på filmsalg og fotokopier, og det kan selv i dag være vanskelig å forstille seg hvor stort fallet fra nåde har vært. De siste årene har Kodak vært helt på konkursens rand etter at de tok et skjebnesvangert valg om å ikke satse på den digitale revolusjonen som forandret kamerbransjen for alltid på starten av 2000-tallet. Det siste året har de imidlertid skapt noen nyheter på den digitale fronten, som action-kameraet Kodak SP360, som skyter video i 360 grader, som ble lansert gjennom The Bullitt Gruop, som har lisensretten til Kodaknavnet. Nå har de også lansert en ny smarttelefonkonkurrent som skal appellere til fotografene. Hørt det før? Ja, vi også.

Spiller på gammel storhet

Den nye smarttelefonen bærer navnet Kodak Ektra smartphone. Som navnet avslører har den nye telefonen (vi velger å kalle den en telefon) assosiasjoner til Kodaks Ektra rammesøkerkamera fra 1941, med en frontside kledd i skinn for å gi en følelse av et gammelt, analogt fotoapparat.


Det hele ser ganske elegant ut, og med børstet stål i rammen rundt kameraet gir kameraet iallfall et visuelt inntrykk av å være av høy kvalitet. Dette inntrykket får vi også av det ganske luksuriøse tilbehøret som kan kjøpes til kameraer, som blant annet flere klassiske kameravesker i skinn. På innsiden finner man et 21 megapiksler bildebrikke og en optisk konstruksjon som byr på fast brennvidde på 26,5mm, midt mellom de klassiske brennviddene 24mm og 28mm. 4K-video er på plass, og er du i det forfengelige hjørnet skal et 13 megapiksler frontkamera gi deg detaljene du trenger i selfie-modus.

Imponerende spesifikasjoner. Iallfall på papiret

Telefonen kan i tillegg skilte med optisk bildestabilisator og en 5″ skjerm med en oppløsning på 1080p. 3GB med RAM skal drive telefonen, og minne er på 32GB innebygd. I tillegg kan man sette inn mer via en microSD leser på siden av telefonen. Ellers er det egentlig ikke så mye annet å si. Objektiver har en største blender på f2.0, og størrelsen på bildebrikken er omtrent hva man finner i de fleste andre slike telefoner på markedet. Kameraappen byr på klassisk kameradesign, med manuelle innstillinger og P,S,A, og tradisjonelle fotoprogram som makro, sport, landskap, portrett og HDR. Det hele drives av Android 6.0, en Helio X20 2,3 GHz Decacore prosessor og er 3000 mAh batteri.

Vil de lykkes?

Nei, vi tror vel egentlig ikke det. Dette er først og fremst en vanlig mobiltelefon forkledd som et kamera, med relativt vanlige spesifikasjoner og uten wow-faktor. Det hele ser veldig pent og stilig ut, men hvem skal kjøpe denne mobilen? Det sliter vi med å forstå. De som ikke er interessert i foto, men som vil ha “en mobil som tar skikkelig fine bilder”, kanskje? Dette er en målgruppe som ikke nødvendigvis kjøper en mobil eller kamera fordi de ønsker å lære seg å ta gode bilder, eller som bryr seg en døyt om innstillinger, men som velger en modell fordi andre har sagt at den er bra. De som imidlertid er interessert i foto kjøper ikke en mobiltelefon fordi kameraet er bra. Da må det i så fall være et langt mer dedikert kamera enn det Kodak byr på her. Da må man lage noe lignende Panasonic CM1, som (også på papiret) kan konkurrere med tradisjonelle kameraer hva angår bildekvalitet og ytelse.


Er du interessert i fotografering tror vi fortsatt at du vil balansere mellom raske kamerabilder fra mobilen gjennom apper som Hipstamatic og Instagram, vel vitende om at effekten, utsnittet og estetikken trumfer bildekvaliteten fra kameraet. Og skal du ta skikkelig bilder, bruker du er skikkelig kamera og tar deg bryet med å få de over til telefonen din for sosialt bruk. Akkurat dette har Nikon og Panasonic brent seg på med sine android-baserte modeller. Så får vi se hva Kodak får til med sine nye modell, som vil koste rundt 4500 norske kroner før skatter og avgifter. Vi tror de har dårlige odds.


Alle bilder i denne saken er pressebilder fra Eastman Kodak/The Bullitt Group

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som senior kommunikasjonsrådgiver i Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.