Hva Hasselblad gjør feil som Leica gjør riktig

For ikke lenge siden lanserte Hasselblad enda noe som ser ut som et ompakket Sony-kamera. Hasselblad HV, som kameraet har fått hete, er visstnok bare en Sony A99 som har fått ny innpakning. Dette er på mange måter symptomatisk for Hasselblad. De tar noe som allerede eksisterer, lager en ny innpakking og slenger på en ny prislapp. Hvorfor gjør Hasselblad dette?

Spørsmålet dukker opp når du du sammenligner med en annen tidligere analog gigant; Leica. Da ser du at de satser på en helt annen retning – og unngår pinlige designtabber i samme slengen.

Dette er nye Hasselblad HV.

Dette er nye Hasselblad HV.

For der Hasselblad henter fram tidligere Sony-modeller tenker Leica nytt, men innenfor gamle former. De holder seg på mange måter tro til sitt opphav. Designen er, med små forskjeller, den samme som før. Det som gjør de nye Leica-modellene nye er faktiske oppgraderinger – uten at det blir et sirkus i knapper, design, farger og nye materialer. Der Hasselblad utfordrer, holder Leica seg fast til sin egen historie. Dette gjelder i all hovedsak den klassiske M-serien, og ikke de fantastisk glorete kameraene som dukker opp i spesialutgaver.

Nye Hasselblad er, i følge photorumours.com, basert på Sony A99. Det er et bra kamera, men Hasselblad-designen i seg selv er nok ikke verdt prishoppet på flere tusen dollar. Vi skal ikke si at Leica gjør alt rett, men ved å holde seg til sin egen “greie” videreutvikles merkevaren i en kjent retning. Det er denne kjente og kjære retningen som gjør at markedet heller vil bruke over 50.000 kroner på kamera og objektiv fra Leica, enn den samme summen på et Sony-kamera Hasselblad har tukla litt med utseendet og satt navnet sitt på.

Hasselblad-h5d

Samtidig finnes den klassiske Hasselbladen rett foran øynene våre. Det ærverdige selskapet har nemlig ikke glemt alle kunster. Flytter du blikket fra det som blir promotert så finner vi fort det såkalte H-systemet. Dette systemet tar med seg mellomformatarven inn i den digitale tidsalderen. Og la oss ikke glemme Leica. Vi ga dem mye skryt for å holde seg i skinnet, men vi må også huske at de har selv gått i rebrand-fellen. Kompaktkameraene deres er vel strengt tatt ikke annet enn en annen fotoprodusents kamera de har klasket sitt eget merke på?

Derfor er vi tilbake der vi startet, men i stedet for å stille spørsmålet til en konkret produsent kan i kan heller stille  spørsmålet generelt: Hvorfor gjør produsentene dette i det hele tatt? Svaret er like enkelt som det er vanskelig; for å sikre seg inntekter. Men hvordan kan det sikre inntekter når det er så få som innrømmer at de liker de produktene alle skal være negative til? Vi lar spørsmålet henge i luften for det er det nok like mange svar på som det er mennesker som er fotointeressert.

Les hvordan hele fadesen begynte: Dagen da Hasselblad døde

Eivind er fast inventar på Ullevaal stadion og Jordal Amfi i egenskap av fotograf og generell sportsidiot, selv om han fotograferer det aller meste, fra landskap til sport. Eivind fotograferer for det meste digitalt, men han er ikke fremmed for å dra fram filmrullene og det analoge kameraet om anledningen byr seg. Eivind har en bachelorgrad i digitale medier og en mastergrad i medievitenskap.

Leave a Reply