Foto.no får ny redaktør – og fotobutikk

Skal finansiere redaksjonelt innhold med salg av fotoutstyr.

Ny redaktør

Etter at Frank Hesjedal gikk av som redaktør for foto.no for litt siden, har skuta tilsynelatende vært uten kaptein, uten at det ser ut til å ha bydd på nevneverdige problemer. Nå er det imidlertid klart at Erik Faarlund blir ny foto.no-kaptein fra nyttår av. Erik er kjent fra blant annet Akam.no, hvor han var redaktør i flere år før han gikk til FotoVideo (senere Scandinavian Photo) og ble erstattet av undertegnede ved Akam-roret. Faktisk har alle vi i f32.no hatt gleden av å arbeide nært med Erik i mange år, og vi er dermed ikke i tvil om at foto.no er i gode hender.

Fotobutikk finansierer det redaksjonelle

Det er velkjent at foto.no ikke har gått med overskudd på svært lenge, og at nye måter å tjene penger på redaksjonelt stoff har vært sårt tiltrengt. Teamet som Erik nå slår seg sammen med tror de har løsningen. Han får nemlig følge av et knippe erfarne folk fra Scandinavian Photo, inklusive FotoVideo-gründer Roar Sandvik selv. Sammen har de startet fotobutikken foto.no, som allerede er oppe og går. Det mangler riktignok en del produkter og detaljer ennå, men etter hvert skal det meste komme på plass, heter det fra den kanten.

Og butikken, bare så det er sagt, er ikke en ren nettbutikk. Gjengen har nemlig sikret seg lokale i Barcode i Oslo, hvor en fysisk butikk etter planen skal starte 1. mars 2017.

Samtidig som en del ting dermed er nytt, er det også en del ved foto.no som er ved det samme gamle: Det meste av teamet fra gode gamle foto.no er nemlig med videre, og sørger sammen med Erik og Roar og de andre for at alt det som har gjort foto.no godt, fremdeles består.

Rolleblanding?

Man kan selvsagt tenke seg at det kan bli en del etiske skjær i sjøen når et nettsted skal tilby redaksjonelt innhold som i alle fall delvis vil handle om utstyr – utstyr som de selv også selger. Men samtidig er det helt klart at skal Norge fortsatt ha fotobutikker og en fungerende fotofagpresse, så er begge deler avhengige av hverandre. Det er dermed naturlig å la de to samarbeide, også på andre måter enn ren reklamefinansiering av det redaksjonelle.

Vi forventer naturligvis at man innad i foto.no nå innfører vanntette skott mellom de kommersielle aktivitetene og de redaksjonelle, på samme måte som en avisredaksjon skiller mellom annonseselgere og redaksjon.

Noen redaksjonelle endringer vil man nok se, som en følge av dette. Blant annet har foto.no allerede indikert at noen tunge tekniske tester av fotoutstyr ikke vil være et satsningsområde for dem – et valg vi har full forståelse for.

Hva mener f32.no?

Du synes kanskje det er rart at f32.no omtaler en konkurrent på redaksjonell plass? Det er det ingen grunn til. For det første har vi aldri tenkt på foto.no som en konkurrent. Vi tjener ikke penger på dette, og har dermed heller ikke noe krav til lesertall og slikt, som vi antar foto.no har hatt. Vi driver f32.no fordi vi synes det er gøy, og fordi vi synes et slikt nettsted er nyttig og nødvendig i Norge. Det er sant uansett om foto.no er der eller ikke – men vi ser helst at foto.no består, slik at vi kan fortsette å utfylle og inspirere hverandre.

Vi ønsker foto.no lykke til med nysatsningen, og håper butikken vil sikre konkurranse på det norske fotomarkedet, såvel som sørge for foto.nos fortsatte eksistens og utvikling!

Are er utdannet fotograf og har hatt fotodilla siden nittitallet. Han har tidligere vært journalist og redaktør i Akam.no i til sammen syv år, og er nå sjefredaktør i f32.no ved siden av dagjobben som en av flere redaktører av helsenorge.no. Han har også vært sjefredaktør for Visitnorway.com. Han har generelt alt for mange kameraer, av alle mulige systemer - og alt for lite tid til å bruke dem.