Førsteinntrykk: Sony Alpha A7II

Sonys Alpha A7 II har innebygd fem-veis bildestabilisator, og gjør dermed et spesielt kamera enda mer unikt. Vi har hatt anledning til å prøve en tidlig utgave av kameraet sammen med Sony.

I grunntrekkene er Alpha A7 II det samme kameraet som A7, med 24 Mp CMOS-brikke, elektronisk søker, og et kompakt hus der bare søkeren og håndgrepet bryter ut av en nesten helt firkantet form. Den nye utgaven er imidlertid blitt både litt tykkere, høyere og tyngre for å gi plass til bildestabilisatoren, og grepet er blitt både forbedret og litt større. Den beskjedne økningen i størrelse føles riktig – det gir bedre stabilitet uten at kameraet på noen måte blir like stort som speilrefleksene det konkurrerer med.

Sony A7 II vil gradvis erstatte A7 når det kommer, slik at Sony en tid kan levere fire speilløse fullformatkameraer. Vi kan også spekulere i om Sony kommer med en A9, det er plass i Sonys portefølje til et skikkelig proffkamera med høy ytelse og bruksegenskaper som matcher proffmodellene til Canon, Nikon og for den del værbeskyttelsen til Olympus OM-D E-M1 og Pentax K-3.

Nye Sony Alpha A7 II (til høyre) er helt bygget i magnesiumlegering, mens A7 hadde toppdeksel av kunstfiber.

Nye Sony Alpha A7 II (til høyre) er helt bygget i magnesiumlegering, mens A7 hadde toppdeksel av kunstfiber. (Foto: Toralf Sandåker).

Bildestabilisatoren

Da Sony lanserte sin Alpha A7-serie med A7 og A7R, var de først ute med speilløse og kompakte fullformatkameraer med elektronisk søker. Serien benyttet Sonys E-fatning, som til da bare hadde blitt benyttet til stillbildekameraer med mindre bildebrikke. Men på veien hadde Sony også droppet bildestabilisator på bildebrikken. Av en eller annen merkelig grunn, fordi Sony var blant de første til å introdusere bildestabilisator på bildebrikken, og de eneste med bildestabilisator i fullformatkamera (Sony Alpha A99). det kan ha hatt sammenheng med at bildestabilisatoren ennå ikke var klar da Sony valgte å lansere A7-serien. Under den lanseringen understreket Sony også hvordan de hadde lagt vekt på å gjøre A7 og A7r så små som mulige.

Sony A7 II har bildestabilisator som hjelper i fem akser.

Sony A7 II har bildestabilisator som hjelper i fem akser.

Stabilitet er stikkordet for Alpha A7 II. Sony har konstruert en helt ny 5-veis bildestabilisator med få bevegelige deler og bruk av magneter som «oppheng» der f.eks. Olympus  med sin E-M1 har fjærer. Bildestabilisatoren beveger bildebrikken og kompenserer for verikal og sideveis bevegelse, vertikal og horisontal vipping, samt rotasjon. Dette har merkbar effekt på kamerabevegelsene enten du tar stillbilder eller video. Likevel klarer A7 II like mange eller flere bilder på en batterioppladning i forhold til Alpha A7.

Vi har laget en liten videosnutt som viser hvordan bildestabilisatoren til Alpha A7 II beveger seg når utløserknappen holdes halvveis nede:


Sony A7 II er første speilløse fullformatkamera med innebygd bildestabilisator. (Video: Toralf Sandåker).

Ved håndholdte videoopptak, særlig når du er i fart, vil «roll»-stabiliseringen gi merkbart bedre videobilder. Sony hevder at bevegelsesreduksjonen tilsvarer opptil 4,5 trinn lukkertider. Kameraet har tre gyroer og to akselleratorer til å styre bildestabilisatoren. Tre aktuatorer og tre magneter beveger massen i bildebrikken.

Noen har spekulert i om Sony har hentet den 5-veis bildestabilisatoren fra Olympus, som Sony har en eierandel i. Dette kan vi avkrefte, den nye bildestabilisatoren er Sonys egen, og ikke lik noe annet. Sony vil ikke svare på om de vil komme med nye utgaver av A7r og A7s med samme stabilisator, men vi drister oss til å spå at det neppe kommer nye A7-kameraer uten bildestabilisator.

Den innebygde bildestabilisatoren virker på alle objektiver, også fra andre produsenter.

Den innebygde bildestabilisatoren virker på alle objektiver, også fra andre produsenter. (Foto: Toralf Sandåker).

Når du bruker et Sony-objektiv med E-fatning og innebygd optisk bildestabilisator, vil Alpha A7 II koble ut kameraets kompensasjon av vippebevegelser, og overlate til den optiske bildestabilisatoren å redusere virkningen av vannrette og loddrette vippebevegelser. Sony hevder at objektivene med optisk bildestabilisator er bedre optimalisert til akkurat dette enn det er mulig å gjøre på bildebrikken. Rotasjon (bevegelse rundt den optiske aksen, samt X og Y-bevegelser (vannrett og loddrett) kompenseres alltid på bildebrikken. Med et objektiv med E-fatning uten bildestabilisator, og med et A-objektiv (benyttes med adapter), er det kameraets 5-veis bildestabilisator som gjelder. Det samme skjer med et fremmed-objektiv fra uavhengige produsenter. [Oppdat. 10.12.:] Når tredjepartsobjektiver brukes med adapter, overføres ikke elektroniske objektivdata, derfor blir bildestabiliseringen kun 3-veis.

_1000432-DMC-LX100-20141201

Objektivdata som brennvidde og optisk korrigering kan legges inn for hvert enkelt objektiv. (Foto: Toralf Sandåker).

Du kan selv legge inn data for brennvidde for objektiver uten elektronisk kommunikasjon med kameraet. Dette gjør bildestabilisatoren mer optimal for hvert objektiv. For JPEG- og videofotografering kan brukeren selv legge inn informasjon som kompenserer for lystap i kantene, fargebrytningsfeil og fortegning. For Sonys egne objektiver er disse dataene som regel kjent for kameraet. Objektivdata kan lagres i egne profiler som du kan dele med andre. Blant de ca. 20 PlayMemory-appene du kan laste ned til kameraet, er også en for optisk korrigering. På nettet vil du finne ferdige profiler fra andre produsenter og andre brukere.

Det finnes en rekke adaptere fra tredjeparter som lar deg bruke optikk med annen fatning til Sonys kameraer med E-fatning. Her med et Carl Zeiss-objektiv for Leica M.

Det finnes en rekke adaptere fra tredjeparter som lar deg bruke optikk med annen fatning til Sonys kameraer med E-fatning. Her med et Carl Zeiss-objektiv for Leica M. (Foto: Toralf Sandåker).

Skikkelig grep

Grepet er helt nykonstruert. Det er kraftigere, og gir klart bedre ergonomi. Utløserknappen er flyttet slik at de som klaget på vond finger med A7 er blitt hørt. Det fremre innstillingshjulet har byttet plass med utløseren, og dermed er Alpha A7 II mer som de fleste er vant med fra et speilreflekskamera. Kameraet ligger svært godt i hånden, og er uten kompromissfølelsen som kunne prege forgjengeren. Sony har også tatt fram et nytt vertikalgrep, som bl.a. har flere kontroller i fingerrekkevidde.

Innebygd bildestabilisator og kraftig forbedret grep er høydepunktene på Sony A7 II.

Innebygd bildestabilisator og kraftig forbedret grep er høydepunktene på Sony A7 II.

Autofokusen er blitt raskere, hele 30 % mener Sony, og dessuten mer effektiv til å følge bevegelige motiver. Nå klarer kameraet å fokusere og justere eksponering kontinuerlig på høyeste skuddtakt, 5 bilder/sekund. Oppstarttiden er også raskere. Værbeskyttelsen er bedre, og overflaten på grepet har mer friksjon – kameraet føles sikrere å holde. I tillegg er bajonettfatningen forsterket for bedre å støtte tunge objektiver.

_1000422-DMC-LX100-20141201

Sony A7 II til høyre er litt større enn A7, men lett gjenkjennelig. Skjermen er fremdeles 3″, men har fått 1,23 millioner piksler (A7 hadde 921.000) og Sonys «White Magic» LCD-teknologi. (Foto: Toralf Sandåker).

Skjermen er ny og lysere utendørs, og fremdeles vippbar opp- og nedover. Layouten på knappene er forsiktig endret på baksiden, og kameraet har fått en ekstra funksjonsknapp. Øyemuslingen har fått mykere gummi og er mer behagelig for brillebrukere.

_1000421-DMC-LX100-20141201

Ovenfra ses tydelig at kamerahuset er dypere og at håndgrepet er kraftigere. (Foto: Toralf Sandåker).

Videofotografer vil sette pris på at Alpha A7 II nå støtter XAVC S codec, og dermed opptak med 1080/60p opp til 50Mbps. Dessuten har nykomlingen støtte for S-Log2 opptakskurve, som gir bedre muligheter til tone- og fargejustering og bedre dynamikk. Sony A7 II har også mulighet til å strømme HDMI samtidig som video lagres på minnekortet. Her er fremdeles inngang for ekstern mikrofon og utgang for medhør med hodetelefon. Du kan også sette inn tidskode og justere opptaksinnstillinger under opptak.

Kamp på kniven

Med Alpha A7 II kvesser Sony kniven en omgang til, og har fått et kamera som vil gi dem som sitter på gjerdet noe å tenke på. Dette er åpenbart et kamera som retter seg like mye til brukere som i dag har andre systemer, ikke minst dem som har investert i tyngre speilrefleksutstyr. Bildebrikken skal i hovedtrekkene være identisk med den i A7, og i har visse sammenhenger en tanke forbedret signalbehandling. Sony har en aggressiv lanseringstakt for nye objektiver, men det trengs, for mangelen på fullformatobjektiver med E-fatning var den største utfordringen da Sony slapp A7-systemet i fjor. Flere av de glimrende objektivene med fast brennvidde er også uten optisk bildestabilisator, og for disse vil A7 II utgjøre en virkelig stor forskjell. Med muligheten til å bruke eksisterende optikk, også for andre systemer, er Sony Alpha A7 II åpenbart en sterk konkurrent til kameraer som Canon EOS 6D, Nikon D610 og Nikon D750, for å nevne noen.

Sony Alpha A7 vil komme i salg i januar og prisen ved salgsstart er oppgitt å bli ca. 16.000 kroner for huset alene. Sammen med Sony 28–70 mm blir prisen ca. 19.000.

Toralf er frilans fagjournalist, fotograf og grafisk designer. Forfatter av boken «Se med kamera», skriver artikler og holder foredrag, kurs og workshops om de fleste emner innen bildekommunikasjon. Fast tilknyttet tidsskriftet Fotografi som frilans teknisk redaktør siden 2001, og har jobbet i 35 år med medier, teknologi og kompetanse.

5 thoughts on “Førsteinntrykk: Sony Alpha A7II

  1. Du säger: ” Med et objektiv med E-fatning uten bildestabilisator, og med et A-objektiv (benyttes med adapter), er det kameraets 5-veis bildestabilisator som gjelder. Det samme skjer med et fremmed-objektiv fra uavhengige produsenter.”

    På SAR läser jag: “Sony Artisan Brian Matiash posted that Sony A7II hands-on video and confirmed in it that third-party lenses will “only” get the 3 axis stabilization.”

    Vem har rätt?

    Hälsningar från Hamburg

  2. Hei, Christer.

    Takk for at du spør. Det er mulig jeg har misforstått min kilde i Sony, men i det materiellet jeg fikk står det ikke at bare Sonys objektiver (med adapter) får 5-veis bildestabilisator. Det står at noen objektiver får 3-veis, men det er ikke spesifisert.

    Men dette er det verd å sjekke. Jeg skal spørre mine kilder, og kommer tilbake med nøyaktige svar.

    Mvh

    Toralf Sandåker

  3. Hej Toralf,

    detta är vad man kan läsa i menyn på en A7ii (från en video av Gary Fong):

    “using manual focus length adjustment will not give you 5 axis stabilisation as the camera cannot figure the subject distance without auto”.

    Helt klart vad denna innebär kan jag inte säga.

    Christer

  4. Nå har jeg fått svar fra min produktspesialistkontakt i Sony, Hung Hué Tang, og kan klargjøre:

    Sony A7 IIs bildestabilisering aktiveres på følgende måte, når flg. objektiver blir brukt:

    – – – –
    – E-mount-objektiver uten OSS og A-mount-objektiver ved bruk av LA-EA3 eller LA-EA4 adapter: 5-veis bildestabilisering (Pitch, Yaw, X, Y og Roll) i kameraet

    – E-mount-objektiver med OSS: 3-veis bildestabilisering (X, Y og Roll) i kameraet + objektivets OSS (Pitch og Yaw)

    – Tredjepartsobjektiver med tredjeparts objektivadapter: 3-veis bildestabilisering (pitch, yaw og Roll). Dette er pga. manglende elektroniske data fra objektivet. Derfor er det også mulig å innstille brennvidden manuelt for maksimal effekt av bildestabiliseringen.
    – – – –

    Da håper jeg denne detaljen er rettet opp og klargjort. For dem som har investert i disse objektivtypene kan det være viktig nok når de vurderer eventuelt å kjøpe Sony A7 II en gang til neste år.

    • Men hvilken elektronisk data trenger egentlig kameraet for å kompensere for x/y retning? Ville ha trodd at alt av målingene ble gjort i huset og alt som trengtes var å vite brennvidden på objektivet.

Leave a Reply