Gammelt kamera

Færre kameraer – mer penger i foto

Teknologibransjen har gitt oss tallene på hvordan det står til med den norske fotobransjen, og vi har latt oss overraske over konklusjonen.


Det selges stadig færre kameraer i Norge

Det er ingen tvil om det er tøffe tak i fotobransjen, og det har vært det i flere år. De fleste forbrukere merker ikke dette, men vi journalistene som jobber mot bransjen ser dette tydelig. Det er en markant trend. Folk kjøper ikke like mye kamerautstyr som tidligere, og det blør penger ut av kassa til de aller fleste av fotoprodusentene.

Det er heller ingen stor overraskelse. Behovet for et skikkelig kamera (iallfall for folk flest) er ikke lenger like tydelig, da oppfatningen hos de fleste er at bilder tatt med en mobil gir tilfredstillende kvalitet i de aller fleste tilfeller. Dette gjør at man ikke kjøper kameraer lenger, ved mindre man faktisk er genuint interessert fotografering.

Folk flest opplever at fototeknologien har kommet så langt på mobil at de ikke trenger å kjøpe mer fotoutstyr.

Speilrefleksene er nærmest døende

Antall solgte kameraer i 2015 har gått ned med 14 prosent, fra 140 000 til 120 000 enheter i 2015. Verst går det ut over speilrefleksmarkedet. Dette segmentet har falt med hele 37 prosent sammenlignet med 2014, og det er en signifikant nedgang. Kompaktkameraene holder seg relativt stabilt, men også her har salget fallt med 4 prosent. Det selges imidlertid flere såkalte insta-kameraer, som kan være noe av årsaken til at nedgangen ikke er mer markant for sistnevnte kategori.

Vi forstår godt at det speilrefleksmodellene faller mest, for det er også her det er lenge mellom nyhetene. De store produsentene som Nikon og Canon, og for såvidt også Pentax, slipper modeller med flere års mellomrom nå, og oppdateringene på de nye modellene har tidvis vært så beskjedne at det har vært vanskelig å argumentere for hvorfor man skal oppgradere. Dette gjelder spesielt i de lavere segmentene, som innsteg- og entusiastklassen. Dette bekrefter en trend vi har sett over tid, at de som har foto som hobby ikke nødvendigvis ser på speirefleks som det åpenbare kameraet når de skal oppgradere eller utvide interessen sin.

I følge tallene fra Elektronikkbransjen er salget mest stabilt blant kompakte systemkameraer, selv om markedsandelen her er markant mindre enn de øvrige fotoklassene. I fjor ble det solgt 12 000 enheter i klassen som omtales som kompakte systemkameraer. Det er nettopp her kamerabransjen i dag legger det meste av fokuset sitt, og vi ser stadig kniving mellom produsentene om å ha det mest attraktive entusiastkompaktkameraet med lite hus, en del ekstrautstyr og en stor bildebrikke.

PowerShot G5 X representerer kanskje den tydeligste trenden blant kameraprodusentene i dag.

Lyset i tunnelen – enn så lenge

Selv om de tradisjonelle kameraklassene sliter, er det spesielt ett kamerasegment som opplever vekst. Vi snakker selvfølgelig om actionkameraene, som har levert sterkere og sterkere salgstallene de siste to-tre årene. Det virker som om folk flest ser behovet for å ha et kamera som er vanntett, delvis støtsikkert og som gir et helt annet fotoinntrykk enn vanlige fotokameraer. Det er imidlertid verdt å merke seg at slike kameraer primært brukes til videoopptak, og ikke fortrinnsvis til fotografering (noe vi prøvde en hel måned, du kan lese mer om det her.

Det er disse kameraenes anvendelighet som vi tror appellerer til folk flest, og de kan brukes til nesten hva som helst, fra dokumentasjon i bilen til å feste på droner. Skal vi se i spåkulen og gjette framtiden vil vi tro at også denne trenden vil flate ut når markedet blir mer mettet, og det ser ut som om den største produsenten på markedet i dag, GoPro, er i hardt vær med fallende aksjekurs og dalende salg (Nettavisen.no).

Actionkameraene representerer det som er av vekst i fotobransjen i disse dager. Her er GoPro Hero4 silver avbildet.

Framtiden er optimistisk

Hvis man leser salgstallene tyder alt på at ting ikke går så bra i bransjen i disse dager, men omsetningstallene viser heldigvis noe helt annet. Nordmenn bruker mer penger på foto enn tidligere. I fjor ble det skrevet ut nesten 54 millioner bilder, og det ble laget 221 000 fotobøker, 5,3 millioner postkort, 234 000 bildekalendre og 212 000 bilder på kanvas. Trenden er altså at folk gjerne vil ha et fysisk eksemplar av bildene de tar, og at interessen for foto fortsatt er der.

Dette gir en viss optimisme for bransjen. For selv om man kanskje ikke tjener like mye penger på å selge fotoutstyr som tidligere, blir det omsatt for mer på andre fotorelaterte produkter. Fotobutikken har sett dette, og Japan Photo er kanskje det tydeligste eksempelet på at butikkene tilpasser seg markedet. I fjor valgte kjeden å legge ned kamerasalget sitt i flere butikker, og bare satse på å selge print, rammer og bilder. Vil man kjøpe kameraer henviser de til flaggskipbutikken deres på Byporten, eller til nettsalg.

Vi ser positivt på dette, og gleder oss over at Nordmenn flest fortsatt er glade i foto. Det er en av de store motivasjonsfaktorene for at vi driver nettopp dette fotonettstedet.

Vil du lese mer om tallene til Elektronikkbransjen kan du finne dem her.

Les også: Sony girer opp

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som senior kommunikasjonsrådgiver i Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.