Bilde av nye Canon 80D digitalt speireflekskamera

En spiker i kista for speilrefleksen

Vår journalist Paal har sett nærmere på Canon 80D som ble sluppet denne uken, og sitter igjen med en blandet følelse.


En følelse av repetisjon

Det er alltid litt ekstra kribling i magen når de store kameraprodusentene kaller inn til pressekonferanse. Selv om ryktebørsen har svirret de siste ukene, og det meste er gjettet på forhånd, er det alltid noe en viss form for forventning når en av de store mastodontene slipper noe nytt. Kanskje er det en forventning av at man skal bli blåst av stolen over de kreative ideeene og mulighetene, eller rett og slett at man venter på det nye store, men skuffelsen har begynt å bli synlig hver gang et nytt speilrefleks ser dagens lys. Har jeg ikke sett dette før? Canon EOS 80D gir meg dessverre denne følelsen.

Canon EOS 80D og noe av EOS-systemets optikk og blits. Pressebilde Canon.

Når man ser spesifikasjonene til 80D skal det mye til å kjenne begeistring. Det er små forbedringer på flere punkter, men kameraet  mangler definitivt en “WOW”-faktor. Det er rett og slett litt lite nyheter. Når alt kommer til alt har jeg all grunn til å forvente at kameraet leverer, og at det er et svært godt kamera er det i ingen tvil om, men jeg savner en følelse av innovasjon, noe spennende, noe revolusjonerende. Det er rett og slett for likt sin aldrende bror 70D, og det er vanskelig å se hva som skal forsvare en oppgradering fra 70D til 80D.

Godt, men kanskje ikke godt nok?

Canon ønsker å profilere 80D som et kamera for filmfotografen. At kameraet gjør jobben for fotografene er jeg ikke i tvil om, men jeg er ikke helt sikker på at kameraet vil friste de som primært arbeider med videoopptak. Jeg ønsker hodetelefonutgangen hjertelig velkommen, men denne burde vært på plass allerede på 70D, om ikke allerede på 60D. Jeg forstår at Canon er redd for å kannibalisere sine egne modeller, men man det må ikke gå på bekostning av å være attraktiv sammenlignet med konkurrentenes modeller. Jeg savner raskere bilderate i full-HD, selv min iPhone 6 kan skyte 120 bilder per sekund, og hvor er 4K? Dette burde Canon tilby i denne klassen i 2016, synes jeg.

Canon EOS 80D byr på få overraskelser. Kanskje litt for få. Foto: Canon

Sammenligner man Sonys nylanserte a6300 fremstår dette som et langt mer interessant kamera for videoentusiastene. Her får man 4K med inntill 100 mbps, med fulllesning av piklsene. 120 bilder per sekund er også høyeste bilderate i full-HD, noe som er dobbelt så høyt som 80D tilbyr.

Les også: Sony girer opp

Sammen med 80D har Canon lansert det nye kitobjektivet EF-S 18-135mm f3.5-5.6 IS USM, med en ny nanofokusmotor. Den nye typen skal være mer stillegående enn de tidligere STM-motorene som Canon har brukt de siste årene. Den kan i tillegg kobles til en egen, elektronisk motor som kan kjøpes i kitet eller separat. Denne motoren gir zoom og fokus i 10 forskjellige hastigheter, og skal kunne styres fra Canons fotoapp om man skal vil gjøre fokus- og zoomkjøringene uten å holde i kameraet. Det tydelige videofokuset blir enda mer sementert med den nye retningsstyrte mikrofonen DM-E1, som monteres i blitsskoen og som kobles til kameraets jackinngang.

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM er det nye kitobjektivet til 80D. Her med zoommotoren. Pressebilde Canon

Begge disse nyhetene er spennende, men foreløpig fungerer den nye fokusmotoren bare med det nye kitobjektivet. Selv om brennvidden er grei har objektivet en svært begrenset lysstyrke, spesielt i telezoomenden, og derfor vil ikke denne bli skikkelig interessant før den kan brukes på mer lyssterk optikk, slik jeg ser det. Den nye mikrofonen er også kjærkommen, men med en veiledende pris på 249 amerikanske dollar, eller over 2000 norske kroner, skal den være veldig god for å utkonkurrere de langt rimeligere Røde-mikrofonene som i stor grad dominerer salget i dette segmentet.

Canon frir til videofotografene med 80D, men klarer de å utfordre konkurrentene? Jeg er usikker. Pressebilde Canon.

Hva blir veien videre?

Canon 80D har vært forventet, og kanskje også etterlengtet for noen, men jeg sitter igjen med en følelse av at dette er noe jeg har sett før. Canon 80D er ingen enorm oppgradering fra 70D, som igjen ikke var noen nevneverdig stor oppgradering fra 60D. Da snakker vi 2010. Mye har skjedd på fotofronten på nesten 6 år, men det gir ikke 80D noe særlig inntrykk av. Når det er sagt er det ingen tvil om at Canon 80D er et svært godt og kompetent kamera, som vil gi mye fotoglede for de som kjøper det. Men det presser ingen grenser i speilrefleksverden. Snarere tvert imot.

Jeg er veldig spent på hvor veien skal gå etter dette, spesielt med tanke på hva Canon og Nikon har lansert det siste året. De har vært kongene på haugen i speilrefleksmarkedet i tiår, men har i stor grad slitt med å tilpasse seg nye behov og segmenter, spesielt modeller rettet for entusiastene som vil ha små og nette entusiastkompakter. Her graver Nikon seg stadig lenger ned med sin 1-serie, mens Canon har våknet og satser hardt på tilsvarende bildebrikker uten muligheten til å skifte optikk. Det er her kampen står i disse dager, for hos speilrefleksnyhetene for entusiastene er det helt dødt. Det viste nemlig Canon denne uken.

Alle bilder i denne artikkelen er pressebilder fra Canon. 

Paal er utdannet medieviter, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver for Gjensidigestiftelsen. Han har tidligere jobbet fire år som frilansjournalist for Akam.no, og er en av grunnleggerne av f32.no.